söndag 27 juli 2008

Kulturfyran: Vem vill du vara? Vem vill du träffa?

Så var det dags för en kulturfyra igen. Så här lyder temat för denna vecka:

"Dagens Nyheters Kulturavdelning har en serie jag brukar läsa där deras kulturskribenter skriver om vilka litterära figurer de hade velat träffa i verkligheten. Sådant där är så kul. Så låt oss släppa loss fantasin":

1. Vilken romanfigur står dig nära?
Oj, det här tycker jag är så himla svårt! Jag blir alldeles blank i huvudet. Jag kommer bara på en romanfigur som jag ville vara när jag var yngre och det är Sebastian i Michael Endes bok Den oändliga historien. Inte för att jag identifierade mig med honom som person utan för att jag så gärna också skulle vilja "sugas in" i den fantastiska berättelsen och få uppleva det han gjorde.

2. Vilken romanfigur hatar du?
När jag läste Stieg Larssons Män som hatar kvinnor så hatade jag verkligen Bjurman (visst hette han så?) - Lisbet Salanders genom-onda advokat.
3. Vilken romanfigur skulle du vilja skriva ett brev till?
Kanske till Morris och Betty i Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius med önskan om att de ska hitta kärleken igen.

4. Vilken romanfigur skulle du vilja hade en blogg?
Torunn i Anne B. Ragdes böcker Berlinerpopplarna och Eremitkräftorna. Jag tror att det skulle kunna vara en ganska drålig blogg om livet på grisfarmen och hennes excentriska farbröder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar