tisdag 6 januari 2009

Lästa böcker 2008

Jag har fortfarande att par böcker från 2008 att redovisa, men jag tänkte jag skulle komma igång med en ny lista för 2009. Då har jag sett att andra bokbloggar har så snygga länkar till sina gamla läslistor. Men jag begriper inte hur man gör. Alltså löser jag det så här - genom att göra om listan till ett inlägg och länka till det i vänsterkanten. Och så börjar jag på en ny lista - även den i vänsterkanten.

Ja, så är vi igång igen med ett nytt läsår :)

------
Den första hustrun - Philippa Gregory
Nattfåk - Johan Theorin
Alberte - Cora Sandel
Vi i villa - Hans Koppel
Gunnar - Bob Hansson
Sommaren i Mamarosa - Monica Ali
Vinterstaden - Arnaldur Indridason
Livets aviga och räta - Kate Jacobs
Oskuld och erfarenhet - Tracy Chevalier
Jakaranda - Tamara McKinley
Nej! Jag vill inte gå med i en bokcirkel - Virginia Ironside
Livet på en kylskåpsdörr - Alice Kupiers
Sommarbarn - Katarina Janouch
Kristallburen - Barbara Nadel
Jävla John - Eva Dozzi
En liten hattaffär på hörnet - Marita Conlon-McKenna
Den siste tempelriddaren -Raymond Khory
Dirty dancer - Thomas Engström
Elias bok - Christina Hoffman
Svarta lådan - Inger Edelfeldt
Kleopatras kam - Maria Ernestam
Vredens änglar - Joyce Carol Oates
Hej! Mitt namn var Elton Persson - Martin Svensson
Blot - Håkan Östlundh
Hey Dolly - Amanda Svensson
Är det någon där? - Marian Keyes
Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
Cirkusdirektörens dotter - Josten Garder
Dykaren-Håkan Östlund
Kicki och Lasse-Peter Kihlgård
För att lämna ett röstmeddelande TRYCK STJÄRNA-Bodil Malmsten
Sorgmantel-Unni Lindell
Hela mitt hjärta-Catherine Dunne
Mörker som gör gott-Thomas Engström
Labyrinten-Kate Mosse
Körflickorna-Alan Warner
Tyskungen-Camilla Läckberg
Torget-Fredrik Ekelund
Lyckans hjul-Kajsa Ingemarsson
Ingenting är heligt-Dennis Lehane
Där regnbågen slutar-Cecelia Ahern
Bergsprängardottern som exploderade-Lo Kauppi
Svampkungens son-Marie Hermansson
Vi måste prata om Kevin-Lionel Shriver
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket-Gunnar Ardelius
Otrogen på öppen gata-Belinda Olsson
I denna ljuva sommartid-Mari Jungstedt
Erfarenhetslexikon-Eriksson/Karlsson
Kalla mig prinsessa-Sara Blaedel
Med lätta bevis-Jaqueline Winspear
En mammas dagbok-Karin Milles
Gravidchock-Belinda Olsson
Ivans återkomst-Tawni O'Dell
Maisie Dobbs-Jaqueline Winspear
Vi, de drunknade-Carsten Jensen
OK, amen-Nina Solomin
Mästaren och Margarita-Michail Bulgakov
Att föda-Gudrun Abascal
Brunstkalendern-Emma Hamberg
En halv gul sol-Chimamanda Ngozi Adichie
Ett år av magiskt tänkande-Joan Didion
Pojke försvunnen-Anna Jansson
En plats i paradiset-Hama Dostan
Belsassars dotter-Barbara Nadel
Du ska bli pappa-Dick Sundewall
Mig äger ingen-Åsa Linderborg
Eremitkräftorna-Anne B. Ragde
Birgitta och Katarina-Alexandra Coelho Ahndoril
Ich bin ein bibliotekhar!-Christer Hermansson
Uppdrag: MAMMA-Karin Salmson (red.)
Bittert arv-Kiran Desai
Snabba cash-Jens Lapidus
Middag med Mr. Latte-Amanda Hesser
Visshet-Madeleine Thien
Systrar-Rita Mae Brown
Den trettonde historien-Diane Setterfield
Förvandlingen-Anne Weale
Här och nu-Elisabeth Andersson
Midvinterblot-Mons Kallentoft
Så överlever du ditt första år som mamma-Vicki Iovine
9 ½ månad-Annika Lantz
Och himlens vida väv-Lian Hearn
Skumtimmen-Johan Theorin
Kärlekens historia-Nicole Krauss
Att bli mamma-Malin Bergström
Välommen till det nya livet-Fredrik Emdén
Black Girl/White Girl-Joyce Carol Oates
Minnenas palats-Olaf Olafsson
Brudgummen-Rosamond Smith
En sorts kärlek-Ray Kluun
Wintersmith-Terry Pratchett
Den tysta flickan-Peter Hoeg
Som vi älskade varandra-Anders Paulrud
Det fattas en tärning-Johanna Thydell
Längtans resa-Olaf Olafsson
Extremt högt och otroligt nära-Jonathan Safran Foer
Djur-Joyce Carol Oates
Den bortglömda konsten att bevara en hemlighet-Eva Rice
Hjärtat som vapen-Björn Ranelid
Tusen strålande solar-Khaled Hosseini
The Death of Dalziel-Reginald Hill
Bitterfittan-Maria Sveland

3 kommentarer:

  1. Jisses Matilda vad du läser...Har också läst under semestern, helt underbart när man blir helt uppslukad av en bra bok! God fortsättning på det nya året! Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken lång lista! Undrar just hur lång den varit om du inte varit nybliven mamma ...?

    SvaraRadera
  3. Ja, det blev en del böcker trots allt. Men de flesta är lästa före lilla T:s ankomst.

    SvaraRadera