måndag 12 januari 2009

Kofta på isländska

Min svägerska är verkligen duktig på att sticka. Just nu håller hon sig sysselsatt med ett projekt som jag är "skyldig" till.

När min brorsdotter var precis nyfödd var jag på Island. En dag gjorde jag och några kurskamrater en utflykt till ullfabriken i Alafoss. Där hade de de mest fantastiska islänska ulltröjor, vackra sjalar och MASSOR av fina ullgarner i alla möjliga färger. Svägerskan skulle älska det stället!

Jag ville så klart ge min brorsdotter en present, men tyvärr hade de inte tröjor i bebisstorlekar, så istället tog jag med mig garn och stickbeskrivning på isländska hem så att hennes mamma kunde sticka en tröja åt henne. Nu är det inte så elakt som det låter för det följde också med en översättning av stickorden till svenska och jag lovade att finnas till hands med mitt lexikon. Och nu är alltså tröjan snart klar.

För mig, som inte kan sticka ens om mitt liv hängde på det, var det lättare att köpa en färdigstickad tröja. Det är en souvenir som jag är rikigt glad för.



Så även den vackra ullsjalen och den tovade sidenscarfen jag också unnade mig.

Varför skriver jag nu det här inlägget ... Jo, just det - jag blev ju påmind om ull-utflykten när jag läste om stickningen hos Emma och blev lite Islandsnostalgisk. Så var det ju!

3 kommentarer:

  1. Ja, dit skulle jag GÄRNA åka!
    Sjalarna tror jag inte jag sett förut, jättefina :-)

    SvaraRadera
  2. Oh så fin kofta...sån vill jag oxå ha :)

    SvaraRadera
  3. Det har ju blivit ganska mycket billigare att åka till Island nu. Shoppinghelg?

    SvaraRadera