fredag 2 januari 2009

Julfirande

Så börjar vardagen infinna sig igen. Ja, jag vet ju att det är en trettonhelg kvar också, men det är ju på det hela tagen en ren bonushelg utan några speciella åttaganden. En väldigt sympatisk helg egentligen.

Men åter till julen - den var både lugn och intensiv på samma gång. Jag brukar alltid åka hem till mina föräldrar i Västmanland, men för två år sedan bestämde maken (då sambo) och jag oss för att börja fira ihop. Då kunde vi inte bestämma oss för var vi skulle börja, så vi åkte till Kairo istället. Då blev det en "konstig" julafton för båda det första året tillsammans.

Förra året - vårt första som gifta - firade vi med mina föräldrar och syskon. Bästa julklappen det året var ju så klart att vi fick berätta att vi väntade tillökning.

I år var alltså julpremiär i Skåne för mig. Vi tjuvstartade med lite julmys hemma på "lillejulafton" (uttalas på skånska som ett ord). Vi hjälpte lilltjejen att öppna några av alla hennes julklappar. Hon var mycket förtjust! Så många prassliga papper och fina snören. Toppen!



Julafton och juldagen spenderades hos söta svärmor. Makens syskonbarn var också på plats och det var full fart hela tiden. I min familj kollar vi först på Kalle, äter sedan julbord och först efter det blir det julklappar. I år dev det lite nya rutiner för min del. Julmat till lunch, sedan Kalle och efter det julklappar. Men när det finns små barn i släkten måste man nog öppna julklapparna tidigare.

En tomte kom så klart och alla snälla barn fick paket. Till och med jag! :)
Och jag hade tur - tomten visste att jag gillar att läsa så jag fick en bok och prenumerationer på tidningarna Mama, Filter och ICA-Kuriren. Perfekt! Jag fick också en fin kökshandduk från Bengt och Lotta, roliga bakformar från Martha Stewart, ett armband att pyssla ihop själv och säsong fem av Gilmore Girls. Tillsammans med maken fick jag härliga hemgjorda tvålar, en smidesljusstake, och ett kakaoträd.

Barnen fick också tomtebloss av sin farmor/mormor till deras stora förtjusning.



En kvällspromenad och traditionell sydskånsk julaftonsmiddag med hälleflundra (premiär som julmat för mig) och lite mys i soffan och sedan kunde vi somna sött.

Juldagen bjöd på fantastiskt väder och eftersom vi var nära havet tog vi en promenad till stranden.



De stora barnen samlade snäckor medan lilltjejen och vi vuxna njöt av solen. Sedan kom svärmor och sambo med en kaffekorg. Fika i solen vid havet - det kunde gärna få bli en ny jultradition! :)




På annandagen var det dags att åka till svärfar. Även då var det strålande fint väder och efter lunchen ville alla gå ut på en promenad.




Allt var täckt med rimfrost. Så vackert!




Och så fanns det is att åka kana på.

Efter promenaden blev det flera julklappar (en novellsamling, Smålandsglögg, fina ljus och ett helt gäng potatisplantor i Afrika), mer god mat och mys vid kakelugnen. Och ännu mer god mat på "tredjedag jul" (eller vad det nu kan heta) innan vi åkte hem för att ladda om inför nyårsfirandet.

4 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder!

    Speciellt den sista som fångar en vurpa i skeende. Hoppas hon inte gjorde illa sig när hon föll.

    SvaraRadera
  2. Tack Katarina!
    Nejdå, hon vurpade många gånger och tyckte att det var väldigt skoj.

    SvaraRadera
  3. fniss, inte alltid så lätt att fira jul som är annorlunda än ens egna :) Minns första gången jag firade jul med en pojkväns familj och de inte hade någon julmust...den var slut på självaste julafton! Jag föredrar helt klart att fira jul som vår familj alltid har gjort...vi har alltid sen julklappsutdelning...barnen får väl sova lite middag innan :)

    SvaraRadera