lördag 3 januari 2009

Och nyårsfirande

Ett par dagar före nyår kom min bror och hans familj på besök. De hade firat jul i Småland och då var det ju inte så långt att åka till Skåne för att fira nyår. Första dagen blev det mest mat och prat. Ja, och så fick ju småkusinerna bekanta sig med varandra.



På tisdagen gjorde vi en utflykt till Malmö för lite shopping och en mysig fika på konsthallen.

Sedan blev det nyårsafton. Våra gäster upptäckte Lund på förmiddagen, men vi tog det lungt hemma. Sedan lagade vi en smarrig middag bestående av varm getost i parmaskinka med ruccola och rostade pumpafrön (men vissa fick köttbullesmörgås), lax med hummerströssel och vit chokladpannacotta med kaffesås. Och lite senare goda ostar. Mums!



Ett stillsamt tolvslag med lite bubbel och de fyrverkerier som gick att se från balkongen räckte väldigt bra för trötta småbarnsföräldrar.



Vi vaknade till en otroligt fin nyårsdag så vi packade en matsäck och åkte ut till havet. Flera andra hade kommit på den idén, men det var ju inte så konstigt.
(ett stort och ett litet - svägerskans och brorsdotterns)

Efter snäcksamling, varm choklad (för vissa) och kaffe (för andra) åkte vi hem och småslöade i soffan till Ivanhoe. Som sig bör på nyårsdagen. Vi tittade även på Varg Veum - en bra norsk deckare som svägerskans bror hade tipsat om. Den har inte visats i Sverige än, men den kommer kanske så småningom.

Efter trevliga dagar gav sig besöket av uppåt landet igen. De har ju en bit att köra. Hoppas vi ses snart igen!

5 kommentarer:

  1. Hallå där! God fortsättning på det nya året, såg ut som om ni hade det trevligt (av bilderna att döma!)
    Matfotografering kanske är ytterligare något för dig, du mångfacetterande kvinna? :)
    Kan inte låta bli att trilla in på din blogg ibland när jag läst "syster ysters" innan. Ser att du har en lång lista med böcker "du läst i år"... Snälla, säg att du menar 2008! ;)
    Ha ha, skämt åsido, det är en schysst förteckning med titlar. Själv undrar jag om jag ens läst så många böcker under mitt liv... Men om du fick lista 10 verka jag SKA ha läst innan jag "kolar vippen", vad skulle du ge mig för lästips?
    Allt gott till hela familjen!
    Kram Sara (Hannas kompis)

    SvaraRadera
  2. Hej Sara!
    Kul att du tittar in här. Jag brukar smyga runt hos dig också ;)

    Ja, böckerna är lästa 2009 - annars hade jag varit superkvinnan. Angående din fråga så måste jag nog fundera lite. Men jag återkommer!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack så hjärtligt för dagarna hos er!'
    Fina bilder!

    SvaraRadera
  4. Emma - tack själva! Det var mysigt att ha er här.

    SvaraRadera