måndag 5 januari 2009

Alberte

Alberte-serien av Cora Sandel fick jag i mitt andra Pocket & prassel-paket. Det är en tjock pocket med tre romaner i en, så jag fick kämpa med den ett tag. Ja, och så läste jag ju ett par andra böcker samtidigt ;)

I de tre böckerna - Alberte och Jakob, Alberte och friheten och Bara Alberte - följer läsaren Alberte från tiden för förra sekleskiftet och fram till mellankrigstiden. Hon är en blyg familjeflickans som känner sig kvävd av konventionerna i den norska småstad där hon växt upp. Hennes bror Jakob lyckas ta sig därifrån genom att mönstra på en båt, men för en kvinna finns inte sådana alternativ. Den första boken av de tre är min favorit och bäst är skildringen av syskonrealtionen mellan Alberte och Jakob.

I andra boken hittar läsare Alberte i Paris där hon hankar sig fram som skribent och lever ett fattigt men fritt liv tillsammans med andra konstnärer. Jag hade fullt upp med att försöka förstå hur hon hade hamnat där. Steget från den skyddade världen i Norge till det frigjorda livet i Paris kändes väldigt stort och det är först långt in i boken man får reda på hur det gått till.

I den tredje och sista boken har Alberte blivit mor och mest intressant är hur Alberte slits i valet mellan de saker hon måste ge upp för att vara en god mor och de saker hon måste ge upp för att kunna ägna sig åt sitt författarskap. Och naturligtvis vilken väg hon väljer till slut.

Jag måste erkänna att jag tyckte att det var lite småsegt att ta sig igenom de här böckerna, speciellt den mittersta. De blir lite långrandiga ibland, men på det stora hela är det ändå en intressant och läsvärd skildring av ett kvinnoliv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar