lördag 24 januari 2009

Färdigklurat

För ett tag sedan frågade Sara den rara mig vilka tio böcker man borde läsar innan man "trillar av".

Hu, vilken svår fråga! Hur ska man välja?

Som litteraturvetare tänker jag mig en lista på stora litterära verk. Men så funderade jag på om det verkligen var de böckerna som har gjort mig allra gladast eller berört mig mest. Istället knåpade jag ihop en annan lista. Böcker som bara är så bra. Eller så roliga! Och jag kommer säkert att ångra mig och vilja ändra på listan i samma stund som jag lägger ut den. Men ...

... here goes - utan inbördes ordning:

Händelser vid vatten - Kerstin Ekman
Stolthet och fördom - Jane Austen
Tecken till kärlek - Jan Kjaerstad
Den oändliga historien - Michael Ende
Vindens skugga - Carlos Ruiz Safón
God natt Mr. Tom - Michelle Magorian
Fallen - Joyce Carol Oates
Kollektivt självmord - Arto Paasilinna
Stad-serien - Per Anders Fogelström (det är ju egentligen flera böcker)
Kurt och fisken - Erlend Loe

2 kommentarer:

  1. Det här var ju kanon! Nu kan man trycka ut listan och bocka av allt eftersom...

    SvaraRadera
  2. Då har jag klarat några på listan;-)

    Du har fått en utmärkelse av mig!

    SvaraRadera