söndag 12 september 2010

När hjärtat stannar en liten stund

Vi har en ganska läskig spiraltrappa i betong som leder till vår lägenhet. Jag drömmer mardrömmar om att lilla T ska ramla utför trappan och skada sig. Samtidigt måste hon ju lära sig att hantera trappor, men vi försöker att alltid gå bakom henne på vägen upp och framför henne på vägen ner för att så gott det går dämpa ev. fall och fånga henne.

Men den lilla damen har blivit väldigt bestämd och idag beordrade hon mig att stå kvar nedanför trappen. Hon skulle gå själv! Lite tveksamt lät jag henne gå några trappsteg. Vi har ju gått i trappen tusen gånger tänkte jag.

Men den hände det som inte skulle hända. Hon vänder sig om för att kolla att jag står kvar, tappar balansen och voltar baklänges ner för trappan.

Hjärtat stannar en liten stund innan jag får tag i jackan och rycker tag och på så sätt dämpar fallet något så att hon inte slår ansiktet i betongen.

Det hela slutade vara med en rädd liten T som snabbt fick tröst av kossan och nappen. Vid närmare inspektion hade hon inte ens ett skrapsår. Puh!

Mitt hjärta tickade igång igen ganska snabbt, men satt kvar i halsgropen en lång stund.

6 kommentarer:

  1. Usch! Tur att du reagerade så snabbt! Och tur att hon giraffen ... jag menar kossan ... kunde trösta! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Oj! Vad tur att hon inte slog sig!

    SvaraRadera
  3. Visst är det läskigt när sådant händer!! Vår lilla E gjorde en volt idag hon med, men inte från lika dramatisk höjd. och egentlgien var det mer ett "dyk" än en volt. Ner från vår soffa, över ryggstödet och plöjer huvudet rakt ner i sin trätågräls som är på vardagsrumsgolvet. Alla tänder var dock på plats men en stor fläskläpp plus en del blodspill blev det. Jag tänkte i mitt stilla sinne (när vi sett att hon var okej utan allvarligare skador) att det kanske t o m var bra att hon gjorde den här vurpan. För att hon då verkligen ska förstå att hon inte ska hoppa i soffan, vilket vi sagt ca tusen gånger..... men icke. Ca 30 minuter efteråt är tydlgien all gråt glömd och hon hoppar och studsar som en gummiboll is offan igen. Men nu med en "ankläpp"... ;-)
    Well, what to do?!?

    SvaraRadera
  4. Läskigt! Skönt att det gick bra ändå. Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  5. Usch usch, vad skönt att du lyckades fånga henne!

    SvaraRadera
  6. Hu vad otäckt! skönt att det gick bra. Det är svårt det där. de måste lära sig och man får inte skydda dem för mycket men samtidigt inte låta dem göra sig allvarligt illa.

    SvaraRadera