torsdag 12 februari 2009

Väskor, väskor, väskor

Leopardia deltar något som heter "show and tell" med olika teman varje vecka. Nu senast handade det om väskor och åter väskor. Alla som känner mig vet att jag älskar väskor, så jag kan ju inte motstå ett eget lite show and tell här även om jag inte deltar officiellt.

Många väskor blir det och det är inte lätt att hitta bra förvaring. Sedan förra våren bor de flesta väskor i klädkammaren i en trådback från IKEA. Lite större väskor (ryggsäckar och sådant)ligger i förvaringsbackar på hyllan ovanför. Resväskor och stora bagar är på vinden och de väskor som används mest för tillfället finns på hatthyllan i hallen.



Ett par av mina favoritväskor är dessa två - den broderade ullväskan är från Indiska och den röda "tantväskan" från Åhléns City.



Annars ser typiska Ulrica-väskor oftast ut så här:





Den bruna stråväskan (från Ceannis) är en sån där som det går i hur mycket som helst i, men där man inte hittar något sedan. Den olivgrön väskan (från Lacoste) har varit en riktig trotjänare och nog den som jag använder mest. Många bra fack, inte för stor, men ändå rymlig. Den röd-svarta väskan har en lite rolig historia bakom sig. När jag och maken var i New York tvingade jag honom att gå överhalva Manhattan för att hitta till Manhattan Portages butik. När vi väl kommer dit tittar han sig förvånat omkring och säger: Men, de har ju bara väskor i den här affären!
Jo, han hade nog fattat att det var till en väskaffär vi skulle, men han trodde nog att det skulle finnas mer än en slags väskor där.

Sedan har jag ju en del (hrm .. många) väskor som kanske inte används så ofta men som är roliga. Som min luddiga "Barabafin"-väska.

Eller kossa-väskan jag köpte i Bangkok för 25 kronor och sedan släpade med på resten av rundresan i Sydney och på Nya Zealand.



Filmrulle-väskan hittade jag på barnavdelningen på C&A i Utrecht när jag pluggade där.



Och så ett par som bara är fina. En rosa tovad ullväska som jag hittade i Helsingör och den prickiga som är ett reafynd från NoaNoa.



Men den väska som jag använder allra mest just nu är den röda Marimekko som jag skaffade som skötväska
Det är nog också den dyraste väska jag skaffat. Jag vill hellre ha många än dyra och jag tycker i de flesta fall att märkesväskor som Louis Vuitton och Gucci är jättefula. Speciellt de där som har företagets logga som mönster över hela. Urk! Och även om du har en äkta så tror ju alla i alla fall att det är en kopia.
Hur många väskor jag har vågar jag nog inte riktigt räkna efter, men jag har varit duktig och rensat på senare år och bara sparat dem jag verkligen gillar. Ja, och kanske någon "bra-att-ha" ;)

6 kommentarer:

  1. Hihi, kul att få se dem samlade.
    Koväskan är ju läcker!

    Hur är den där Manhattan väskan?
    Har funderat på en sådan men vissa ser så himla plastiga ut. Det verkar inte din göra. Vad heter modellen, vet du det?

    Jag har förresten inte varit i NY-butiken, bara i internetbutiken. :) Än så länge ...

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Min är inte så plastig utan gjord i vanligt "väsktyg" i nylon, sånt som sportbagar och ryggsäckar ofta är gjort i. Vet inte vad det heter ...

    Någon modell stpr inte p den, men när jag tittar på deras hemsida så tror jag att det är den modellen som heter East Village.

    SvaraRadera
  3. Tack!

    När kommer du till New York så att
    du kan följa med mig till butiken? ;)

    SvaraRadera
  4. Aaah, vad roligt :) Shit vad många snygga väskor du har, helt i min smak! Den där filmrulleväskan var verkligen originell...

    Idag är temat 'närmast hjärtat' om du vill haka på...

    SvaraRadera
  5. Anna - jag vill gärna komma. Behöver snygga jeans också ;)

    Leopardia - tack, tack!

    SvaraRadera
  6. Du stor så många snygga väskor! Jag ligger i lä;-)
    Tur det ska jag visa gubben när han gnäller.

    SvaraRadera