lördag 21 maj 2011

Platser man går förbi varje dag

Jag går kanske inte förbi universitetsbiblioteket i Lund precis varje dag, men jag måste ha gått förbi enormt många gången. Häromdagen var jag på väg ner till Botan, men lille N hade inte tålamod att vänta på maten tills vi var framme så jag svängde in på en liten gräsplätt bakom UB där det stog en ensam bänk och matade honom där. Då upptäckte jag det här minnesmärket över ett gammalt kloster som hade funnits på platsen. All helgonakyrkan ligger ju bara ett stenkast därifrån och den känner väl nästa alla lundabor till. Men all helgonaklostet hade inte jag kunnat pricka in så särskilt exakt på en stadskarta.





4 kommentarer:

  1. Mycket som man upptäcker där man bor om man sticker av från allfarvägen någon gång.
    Skönt i alla fall att slippa dra med sig maten till din lille son i flaskor etc.
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Man borde ta sådana avvägar/avstickare oftare!

    SvaraRadera
  3. Åh, UB... Väcker minnen! Varje gång du nämner kända Lunda-platser blir jag så sugen på att åka till Lund igen. Jag pluggade ju där ett tag och kan sakna staden så oerhört. Lund är fint!

    SvaraRadera
  4. Musikanta - en liten omväg kan absolut vara nyttigt.
    Visst är det praktiskt att ha bebismaten med sig ;)

    Anna - det sägs ju att det är bra för hjärnan att t.ex. gå olika vägar till jobbet, så avsticckare är säkert mycket nyttigt.

    Malin - jag kan bara hålla med!

    SvaraRadera