tisdag 24 augusti 2010

De ensamma

Jag är inne i en vampyrvåg nu, men för att byta av det hela så läste jag den nyaste av Håkan Nesser. Det var bra att passa på under helgen, för inbundna böcker är ju så tunga att släpa runt på i handväskan och eftersom jag inte vill missa lästiden på tåget väljer jag oftast pocket. Men jag har läst Nessers tidigare romaner om kriminalkonstapel Gunnar Barbarotti i Kymlinge och högg De ensamma till bra sommarpris på Gleerups Bokhandel.

Den här gången tar Barbarotti och hans kollegor itu med ett fall -bokstavligen! - när en äldre man hittas dör nedanför en klippa i Bergslagsskogarna. Har han hoppas själv eller blivit knuffad. Fallet blir mer spännande när de upptäcker att mannens fästmö hittats död på exakt samma plats 35 år tidigare.

Turerna går från Kymlinge till 70-talets Uppsala och historien berättas dels genom polisernas utredning och dels genom den en grupp studenter som de båda omkomna tillhört. Lägg till det Gunnar Barbarottis egna bekymmer när hans fru blir allvarligt sjuk och hans privata uppgörelse med sin gudstro.
Jag gillar det här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar