söndag 29 augusti 2010

Vampyrmaraton

Nu har jag tagit mig igenom hela Sookie Stackhouse-boxen av Charlaine Harris. Inte helt ett ett svep, men nästan. Första delen (Dead until dark) läste jag för ett tag sedan. Under semestern läste jag några och sedan blev det lite mer intensivt nu när jag var hemma och var sjuk. Och ja, jag erkänner - jag har beställt bok nio också.

Jag ska inte återberätta handlingen i alla, de flesta vet nog vad det går ut på - speciellt om man sett True Blood-serien. Servitrisen Sookie blir mer och mer involverad i vampyrernas affärer och det visar sig snart att de inte är de enda övernaturliga varelserna som finns i världen. Det händer mycket som vanliga människor inte har någon aning om. Inte minst i dem amerikanska södern. Sookie klarar sig igenom omänskliga (!) saker med hjälp av sin telepatiska förmåga och en hel massa tur. Det är våldsamt, rått och blodigt. Det är rappt, roligt och sexigt. Det är antagligen skräplitteratur i mångas ögon, men i så fall är det väldigt bra skräp :)

Ps. Jag har en dubblett av Dead until dark on någon är intresserad.

6 kommentarer:

  1. Låter spännande, men pocketböcker med tätt mellan raderna och 10 punkter är inte min likör :-) Jag läser helst de där böckerna med röd plopp på pärmen...
    Kram/M

    SvaraRadera
  2. Åh, vad roligt! Det är den boxen jag ska skaffa för att läsa hela serien.
    Håller som bäst på att se första säsongen (boken) också och det är ganska stora skillnader.
    Fastnat i TrueBloodTräsket verkar jag dock ha gjort ;-)

    SvaraRadera
  3. Jag älskar True Blood på TV och nu blir jag väldigt sugen på att läsa dem! Kan man alltså beställa dem i paket?

    SvaraRadera
  4. Musikanta - hi, hi! Dessa är nog dessvärre med ganska liten text.

    Andas in - ja, böckerna och TV-serien är ganska olika, men det gör inget.

    Eva - ja, de första 8 böckerna finns på engelska i en samlingsbox t.ex. på Bokus.

    SvaraRadera
  5. Själv undviker jag böckerna, filmerna och TV-serierna, inte min grej... :)

    SvaraRadera
  6. Anna - nej, det kan ju inte vara allas grej :)

    SvaraRadera