torsdag 21 oktober 2010

Eat, pray, love

I tisdags skulle en kompis och jag gå på bio och se filmen som är baserad på Elisabeth Gilberts bok Eat, pray, love. Nu blev vännen sjuk, så vi fick skjuta på det. Nu är det jag som är sjuk och sitter hemma i soffan och tänkte att jag kanske skulle orka bokblogga lite i alla fall.

Boken är självbiografisk en resa - både bildligt och faktiskt. Elisabeth Gilbert går igenom en jobbig skilsmässa och ger sig iväg på en resa för att hitta balans i livet. Först tillbringar hon några månader med att äta sig igenom Italien, sedan några månader på ett ashram i Indien och sedan en tid på Bali.

Som jag skrivit tidigare, så tyckte jag bäst om den delen av boken som utspelas i Italien. Jag får väl bara erkänna att jag är mer intresserad av mat än andlighet. Jag har lite svårt för beskrivningarna av de andliga "uppenbarelserna" som kommer till huvudpersonen. Det verkar liksom lite för lätt - helt plötsligt bara blir man en ny människa. Sista delen av boken känns lite som en transportssträcka till den kärlekshistoria som man vet ska dyka upp.

Jag förstår nog inte att boken har blivit så "stor" och att folk använder den som en handbok, men lite feelgood-känsla är det ju allt och jag tror att den gör sig rätt bra som film. Både Julia Roberts och Tuva Novotny är med. Det kan ju inte bli helt fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar