onsdag 6 oktober 2010

Rapport 3: Rom

Min syster ville fira sin 30-årsdag i Rom. Mamma och jag kunde väl tänka oss att följa med eftersom hon tjatade ;)
Det blev fyra mysiga och soliga dagar. Här är mitt resesällskap första dagen på Spanska trappan - vi var alldeles för varm klädda!


Vi fokuserade på kultur, handväskshopping och glassätning!

Jag har varit på Rom förut, så det blev lite repetition för mig, men det är ingen som precis mår dåligt av att de Sixtinska kapellet två gånger.

Bilder från Peterskyrkan, Vatikanmuseet, Colosseum och Parthenon.

Ja, och så blev vi välsignade av påven. Det kan vara lite svårt att se, men han sitter faktskt längst där framme på en liten "tron". Varje onsdag håller han till framför Peterskyrkan.


Förutom den fantastiska kulturupplevelsen som en resa till Rom är imponerades vi också av italienarnas förmåga att hitta en parkeringsplats ...


... och förmågan att sätta i sig sådant här till frukost.

3 kommentarer:

  1. Skönt att komma bort från vardagen några dagar. Har varit i Rom under ett dygn men hann aldrig besöka varken Peterskyrkan eller Sixtinska kapellet. Kanske det vore bra att åka nu när det inte är så mycket turister.

    Försöker samla ihop mig för att skriva ett inlägg om mina fem dagar i Prag förra veckan. Inte lätt att sovra bland fotona, det får ju inte bli för många. Dina bilder var fina, tycker jag!

    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag vill också till Rom någon dag! Visst lägger de upp glassen så bra i Italien - verkligen inbjudande!

    SvaraRadera