måndag 18 oktober 2010

Just nu i lilla T:s värld

Jag har inte skrivit något om lilla T på länge. Det beror ju inte på att det är händelselöst hemma hos oss, snarare tvärtom. Nu har vi en mycket aktiv och glad 2-åring hemma som håller oss sysselsatta hela tiden. Sedan några veckor tillbaka sover hon inte längre middag och det innebär ju att det inte blir någon lugn stund på hela dagen. Vi hade ju hoppats att det skulle innebära att hon somnade lite tidigare på kvällarna, men ännu så länge har den önskningen inte slagit in. Men jag läste i en bok om barns utveckling att 2-åringen var väldigt orolig för att det hände så mycket i deras liv att de hade svårt att komma till ro och de drömmer väldigt livligt. Lilla T har ju sovit i egen säng sedan i våras och i början kom hon över till oss väldigt sällan. Nu sker det ganska ofta – periodvis varje natt (ja, eller morgon om man ska vara ärlig – oftast kommer hon inte förrän vid halvsextiden och det tycker vi ändå är OK).


Vi har också numera har en tjej som är väldigt intresserad av trosor. Hon fick ett gäng i en lånepåse från kusin S och de är väldigt spännande. Helst ska de bäras med kusinens avlagda baddräkt över. Vi passar på att använda detta nya intresse som tillfälle för lite potträning och det är ganska kul det också – speciellt om man får lägga pussel samtidigt och sedan klistra in ett klistermärke i en liten bok som hon fått hos doktorn. Häromdagen hade hon till och med suttit på pottan på dagis. Vi handlade några träningsbyxor i helgen (för att undvika olyckor t.ex. i soffan), men de genomskådade hon lätt och de är inte alls lika intressanta som de vanliga trosorna.



En mycket bestämd dam har hon också blivit. "JAG kan", JAG ska" och "men JAG" hör vi ofta, ofta. Och om det inte blir riktigt som hon tänkt så blir det totalkatastrof med stora utbrott komplett med att hon kastar sig på golvet. Vi vill ju låta henne göra saker själv inom rimliga gränser, men ibland blir det fel och då får man stå ut med att hela besticklådan är full med filmjölk en morgon. "Har hon kommit i trotsåldern?" frågar någon ibland, men jag tycker inte att det känns som trots precis utan bara en väldigt bestämd vilja som inte riktigt stämmer överens med förmågan (eller föräldrarnas vilja).

Kan själv skala mandarinen

Men mycket roligt har vi hursomhelst för mitt i allt vardagsstök så kan man (oftast) ändå skratta åt situationen och glädjas åt att hon utvecklas till en självständig individ.

Roligast just nu: Att rulla ner sina föräldrar från sängen och sedan själv hoppa ner ovanpå

Värst just nu: borsta tänderna


Godast just nu: varm choklad

Bästa filmen just nu: Pongo och Pippi ("Jag vill se en fiiiilm", hör vi också alltsom oftast)

Bästa boken just nu: Totte, Emma eller vad som helst som kan läsas om och om och om igen …

5 kommentarer:

  1. Vad fint! jag tycker det där med trots i huvudtaget är ett konstigt ord.. Det är ju inte som att de är "elaka". Eller gör det gör att jävlas. Det är ju en del i utvecklingen för att bli en självständig individ. Hon låter superhärlig tycker jag. Även om det så klart säkert är jobbigt för mamma och pappa ibland ;)

    SvaraRadera
  2. Oj vad lika de är ändå!! otroligt! Man förundras ändå över att barn i samma åldrar verklligen går igenom i stort sett samma utvecklingsfaser! :-)
    Här är också mycket "jag" och "min". Nya upptåg och lite tålamod. Mycketsmå saker kan bli till stor katastrof i deras liv, men det som är bra aatt det ofta går över lika snabbt som det började. katastrofen alltså....
    ;-)
    Här kallas ju denna åldern för "The Terrible Twos" och jag kan förstå varför. Men lika utmanande som det är lika roligt är det ju också. Särksilt kul är at språket utvecklas med kanonhastighet nu tycker jag!
    Potträningen går dock trögt för oss, lite intresse finns men inte mycket.... Hos E alltså.
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa om hennes utveckling!

    Nu blev jag också väldigt sugen på varm choklad :)

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det en härligt tid, även om det är jobbigt ibland.

    Hi, hi - "the terrible twos" var ett lustigt uttryck :)

    SvaraRadera
  5. Ja, visst är det en härligt tid, även om det är jobbigt ibland.

    Hi, hi - "the terrible twos" var ett lustigt uttryck :)

    SvaraRadera