fredag 15 oktober 2010

Jobbar mer, men känner mig lugnare

Från och med 1 oktober gick jag upp lite i tid. Jag har jobbar 75% i ett halvår, men nu ska jag och maken jobba 85% vardera (så som vi ville ha det från början, men som inte gick att lösa rent praktiskt då). Det betyder att varje onsdag och torsdag och varannan fredag så jobbar jag hela dagar.

Det lustiga är att jag känner mig mindre stressad på en gång, fast jag jobbar mer. Det är härligt att ha några hela arbetsdagar varje vecka där man faktiskt hinner avsluta saker. Tidigare har jag släppt allt klockan två och rusat till tåget. Då är det ibland svårt när man kommer nästa dag för jag vet knappt var jag slutade och än mindre var jag ska börja. Nu kan jag ta det lite lugnare vissa dagar. Detta innebär ju inte att jag ska sitta och jobba sent, men det spelar ju mindre roll vilket tåg jag hinner med.

Att vara den som hämtar varje dag innebär ju oftast att jag är den som börjar med maten också, så även där blir det ju lite omväxling.

Jag tänker också att jag kommer vara en gladare och mindre stressad mamma de dagarna jag har hämtning - mer närvarande när man inte funderar på sådant som man inte hann fundera klart på jobbet. Och kanske blir det liiite roligare att hänga på lekplatsen om man inte gör det varje dag ;)

5 kommentarer:

  1. Jag har hört många som säger att de faktiskt blivit mindre stressade när de gått upp i arbetstid. Just på grund av de saker du beskriver här. Att de har mer tid att faktiskt slutföra saker på jobbet och mentalt nte har det hängande över sig. En av mina bästa vänner gick till och med upp från 80% till 100% efter attt ha pratat med sin chef. Framförallt eftersom hon faktiskt JOBBADE 100% även när hon officiellt jobbade 80. Dvs det hon inte hann med innan hon sprang hem på eftermiddagen satt hon med sent på kvällarna istället för att göra klart. men då obetalt såklart eftersom hon ju officiellt "bara" jobbade 80%. Men efter ett samtal med sin chef så gick hon upp i arbetstid även på pappret och fick därmed 100% av sin lön istället för 80. Bra tycker jag! Eftersom hon i praktiken inte ändrade ngt. Chefen var fortfarande ok med att hon gick från jobbet vid 15 på dagarna för att hämta på dagis, eftersom hon sedan arbetade resten av timmarna hemifrån på kvällen när barnen somnat. Alla kan ju inte göra så men det är ju himla bra om man har ett flexibelt arbete så att man kan arbeta en del hemifrån.
    Hoppas det kommer fortsätta kännas riktigt bra för dig med!
    kram!

    SvaraRadera
  2. Slutar ju ett fyra dagar i veckan och visst är man stressad, känns som om man jobbar för två!!! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Det låter superbra! Säkert tycker maken också att det är roligt att hämta på dagis och laga mat ibland också :)

    SvaraRadera
  4. Låter som ett jättebra arrangemang. Har hört om så många som gått ner i tid och ändå blir det att de jobbar mer fast egentligen med mindre lön helt enkelt.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är nog sant att man egentligen jobbar 100%
    Jag upplever ju egentligen inte att jag har färre projekt på jobbet. Det här känns i alla fall bra och det var ju så här vi ville ha det från början.

    SvaraRadera