måndag 20 april 2009

Innan jag dör

Den här boken tog jag för att det var den enda boken i pockethyllan på minilivsbutiken i Tegefjäll som jag inte hade läst. Så jag visste inget om den alls när jag började läsa den på tågresan hem.

Innan jag dör av Jenny Downham handlar om den 16-åriga Tessa. Hon har leukemi och vet att hon inte har lång tid kvar att leva. Hon gör en lista över saker hon inte hunnit med och som hon absolut vill hinna göra innan hon dör. Önskningen överst på listan är att få vara tillsammans med en kille.

Ämnet och upplägget med listan samt språkbruket gör att detta känns lite som en ungdomsbok. Och det behöver ju inte vara dåligt - det finns många bra ungdomsböcker. Men det dröjer lite innan man får någon känsla för Tessa och innan hennes historia berör. Boken hämtar dock upp sig mot slutet och den oundvikliga upplösningen lämnar nog inte många oberörda.

2 kommentarer:

  1. Usch...jag fixar inte att läsa sådana sorgliga historier! Är den verklighetsbaserad`? Jag läser en lätt bok nu...Åse av Denise Rudberg...inget avancerat men skönt med sådan litteratur ibland...

    SvaraRadera
  2. Ja, jag läser en sådan "lättsam" bok nu, det är skönt ibland.

    Jag tror inte boken var verklighetsbaserad.

    SvaraRadera