torsdag 9 april 2009

Show and tell: Långsamt

Temat för veckans Show & Tell är: Långsamt

Idag är det ju långfredag och det kallas ju ibland för årets långsammaste dag. Ja, i alla fall var det kanske så förr när allt var stängt och man inte skulle göra något annat är tänka på Jesu lidande på korset. När jag var riktigt liten var det nog stängt i affärerna, men på senare år är det väl snarare så att köptemplen passar på att ha extra öppet när alla är lediga.

Och det är kanske synd. Oavsett om det är långfredag ellar inte så skulle nog vi i allmänhet må bättre av att ha det lite långsamt ibland. Eller åtminstone unna oss att göra saker långsamt. Så istället för att fokusera på den lite tråkiga långsamheten - som till exempel den där sista jobbtimmen på fredageftermiddagen - så väljer jag några bra långsamheter:

Att läsa en riktigt bra bok




En skogspromenad



En semesterdag



Jag önskar er alla en riktigt skön och långam påsk!

Är det någon mer som vill hoppa på Show & Tell, så är det bara att lämna en kommentar, så länkar jag till dig!

Och är det någon som redan nu känner sig sugen på att ta över Show & Tell i maj - hör av dig!
Nästa vecka är temat vårtecken.

16 kommentarer:

  1. Vilken bra tolkning av temat! Har inte tänkt på det tidigare, men sådana saker som att läsa, gå en promenad o.s.v. faktiskt är trevliga långsamma saker :)
    Jag älskar dina bilder i inlägget. De känns så fridfulla :)

    Och jag tror också att vi alla skulle må bra av att ta det lite långsamt ibland, och bara koppla av en stund från vårat stressade samhälle...

    Hoppas du får en trevlig påskhelg!

    SvaraRadera
  2. Här kommer mitt bidrag:
    http://birgittagh.blogg.se/2009/april/showtell-langsamt.html

    Önskar dig en mycket trevlig påskhelg! Kram Birgitta

    SvaraRadera
  3. Jättefint inlägg med härliga bilder. Du har fått in den bra tonen i oredt långsam:-)

    SvaraRadera
  4. Jaa du, långsamt är inte dåligt. Måste nog träna lite på det. Fina bilder och tänkvärt. Glad påsk! Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka sköna bilder! Vi har solsken idag också! Ha en bra dag och en glad påsk!

    SvaraRadera
  6. Visst har du rätt i det att vi behöver ha lite mer långsamma aktiviteter emellanåt i vår stressiga värld. Själv skall jag ha en veckas semester och bara stressa av. Ha en bra påsk!

    SvaraRadera
  7. Tack så mycket. Glad påsk till dig och hoppas du får en riktigt skön långfredag :-)

    SvaraRadera
  8. Åh jag önskar att jag kunde läsa böcker långsamt. Tyvärr går det inte hur mycket jag än försöker. Visst är en långsam semesterdag underbart! Glad Påsk!

    SvaraRadera
  9. Du har så rätt! När man läser en bra bok vill man att det ska ta lång tid innan den är slut...

    Jag stressar faktiskt av när jag bloggar även om tiden då inte går långsamt precis. ;-)
    GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
  10. Du gav exempel på fina sköna långsamheter! Ha en fortsatt bra påskhelg!

    SvaraRadera
  11. Underbara bilder, låter som ett bra sätt att spendera en dag på! Hoppas du har en skön och lugn påsk! :)

    SvaraRadera
  12. Vilka vackra bilder! Och fin tolkning av ditt eget tema! :-)
    kram!

    SvaraRadera
  13. Långsamhet är bra, vi har för lite av det i världen idag, tycker jag.
    Apropå något annat: om du har tid och lust finns det en ny kulturfyra att svara på:
    http://kulturbloggen.com/?p=8515

    SvaraRadera
  14. Hej alla! Tog en liten bloggpaus för att fira påsk, men tack för fina kommentarer, påskhälsingar och kramar. Hoppas ni alla har haft och har en riktigt skön påsk!

    SvaraRadera
  15. Fina bilder på ett intressant tema! Jag läser alldeles för sällan riktiga böcker - har inte funnit läsinspirationen de senaste månaderna. Kanske för att det går så långsamt med boken jag läser på spanska men jag har ju bestämt att jag ska läsa ut den innan det får bli en lättare bok!
    Kul att höra att du haft en fin påsk!

    SvaraRadera
  16. Jag riktigt kände av en skön långsam känsla med ditt inlägg - tack för det! Fina foton!

    SvaraRadera