fredag 8 maj 2009

Show and tell: Gott och lättlagat på buffébordet

I dagens fredagstema frågar Musikanta efter goda och lättlagade bufférätter till vårens och sommarens fester.


En av mina sommarfavoriter till grillat är den här salladen och den fungerar garanterat till buffen också. Det är ett recept utan fasta mått - man tar bara lite på en höft.


Vattenmelonsallad med fetaost

  • Dela rödlök i halvmånar och lägg i en skål med pressade lime och lite salt. Låt rödlöken ligga i limesaften ca 1-2 tim så den blir rosa och lite mjuk. Då blir den också mild i smaken.
  • Skär vattenmelonen i små kuber eller trekanter och lägg på uppläggningsfat (gärna ett stort med lite vidd - det ser snyggt ut).
  • Blanda rödlök, melon, smulad eller tärnad fetaost (vällagrad) och svarta oliver.
  • Använd lite av limejuicen och blanda med olivolja, salt och peppar till en dressing och häll över.
  • Blanda väl och dekorera med limeskivor och färsk mynta.

Jag hade inga passande matbilder i arkivet så det blir inget "show" idag - bara "tell".

För fler mattips - kolla in Åsas fredagsrecept och En mammas dag - Helena. Hos henne hittar jag ofta matinspiration. Tårtan hon visar idag skulle väl pryda vilket buffébord som helst i sommar.

Nu ska det bli roligt att titta runt hos er andra fredagsbloggare och se vad ni bjuder på. Glad fredag!


Övriga fredagsbloggare: Nilla, Simone, Desiree, Annika, Anne, Petra, Millan, Anki, Cecilia, Leopardia, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Lena, Erica, Marie, Saltistjejen, Lia, Marina, Jennie, Anna, Maisoui, Ingabritt, Emma, Kristallena, Christel, Moster Mjölgumpa, Musikanta, Norrsken och Stjärnfall, Taina, Sparkling, Marskatten, Sara, Lisa, Bollebygdsbo, Birgitta, iamannika, PetchieCurieux, Minerva

14 kommentarer:

  1. När jag sitter här och kollar runt på fredagsbloggarnas inlägg idag blir jag ju sugen på att prova på ALLT. Denna sallad låter verkligen fräsch! Måste testas till grillat då jag ofta bara gör en enkel och tråkig grönsallad. Tack för tipset!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag skrattar ihjäl mig! Du kan ju alltid visa min bild:-)))
    Visst är den bara världsklass!

    SvaraRadera
  3. Det där låter verkligen otroligt GOTT! DET ska jag testa nästa ggn vi grillar.
    Mums!
    Smart det där med rödlöken i lime juicen.
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Sitter här med snålvattnet rinnande :). Är själv inte bra på mat, fast jag vill lära mig - får ju skjuts nu tack vare temat (som jag inte själv deltar i idag).

    SvaraRadera
  5. Taina - varsågod! Ja, den är verkligen sommarfräsch.

    Fritt ur hjärtat - *fniss* - tänk så det kan gå :)

    Annika - ja, den blir mild och fin då. Annars kan ju rå lök kännas lite skarp i sallad tycker jag.

    Trevlig helg på er alla!

    SvaraRadera
  6. Jemaya - kul att kunna ge dig lite inspiration. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Mmmmm....låter fräscht och smaskigt!!!!

    SvaraRadera
  8. Muuuuuuuuuums! Det här enkla tipset tackas för!

    SvaraRadera
  9. Åsa - ja, det är sommarmat.

    Leopardia - var så god!

    SvaraRadera
  10. Det dar lat gott. Maste jag helt klart testa! Lite likt det recept jag lade ut kanner jag. En fruktig sallad med ost :-). Trevlig helg

    SvaraRadera
  11. Jag blir inspirerad!! Men tänker vänta med att testa tills det är grillväder ute - här regnar det idag :((

    Ha det bra!

    SvaraRadera
  12. Milan - den får jag kolla in. Ost är gott i nästan allt.

    Standmamman - hoppas ni fått bättre väder. Här är det superhärligt!

    SvaraRadera
  13. Melon, rödlök och feta.. en kombination jag aldrig har hört talas om tidigare, men det skall jag absolut prova. Kram

    SvaraRadera
  14. maisoui - ja, testa! Jag hoppas du gillar det. Kram

    SvaraRadera