fredag 29 maj 2009

Show and tell: Inspiration

Idag har Musikanta valt inspiration som fredagtema i Show & tell.

Först blev jag alldeles tom i huvudet. Typiskt att man inte ska ha någon inspiration när det är dags att skriva om inspiration! Men sedan funderade lite och tänkte på några olika platser där jag brukar få inspiration och olika saker som ger inspiration.

Jag gillar ju blommor och har vid några tillfällen gått kurser på Blomsterskolan i Oxie. Där är inte bara kurserna inspirerande utan hela miljön på skolan - inte minst den fina trädgården. Men det är inte bara blommorna som inspirerar mig, utan små detaljer.


Blomsterintresset har också inspirerat mig till att försöka bli en bättre fotograf. Blommor är ju tacksamma motiv och även när det inte blir som man har tänkt sig så kan det ju bli bra ändå.


Vår lilla dotter är ju också en källa till inspiration när det gäller fotografering.

Och så brukar jag känna mig ganska inspirerad att pyssla loss när jag går in på Panduro Hobby. Nu senast blev det material till inbjudningskort till lilltjejens 1-årsdag.
Inspiration i form av idéer t.ex. för jobbgrejor (eller tidigare plugg-grejor) får jag oftast när jag gör något helt annat t.ex. duschar eller tar en långpromenad.
Läsinspiration hittar jag ofta på bloggar. Eller framför pockethyllan i bokhandeln. Jag gillar "godispåsekänslan" - så många fina omslag att välja på. Tyvärr är det inte så inspirerande på biblioteket, även om jag gärna skulle vilja att det var så.
Bloggar är också bra inspirationskällor för inredning, mode och annat smått. En blogg där jag ofta hittar roliga saker är En mammas dag - Weronica.

Och med det tackar vi Musikanta för hennes trevliga teman i maj. I juni är det Annika - Life in the Suburb med hjälp av Desirée som är värdar för fredagstemat.

8 kommentarer:

  1. Jag hittar också inspiration för både läsning och inredning på bloggarna och nätet - har en boklista med böcker som jag vill läsa. Biblioteksböcker har jag inte lånat på år och dar, jag är lite materialistisk och vill ÄGA mina böcker ;-) Det blir ju dock av ekonomiska skäl nästan alltid pocketböcker... Jag gillar ditt uttryck "godispåsekänsla", det är ju verkligen så när man står framför en bokhandelshylla och man måste välja!
    Underbart foto på en liten barnfot!
    Trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Bra tolkning av temat :)
    Ja, blommor ger verkligen en massa inspiration till att fota. Det kan jag se när jag går in i mina fotomappar från nu i vår... :)
    Håller även med om att inspirationen kan komma när man gör något helt annat.
    Det där med bokhandeln känner jag också igen. Varje gång jag går in på t.ex. Bokia, så hittar jag alltid en massa böcker jag skulle vilja köpa. Synd bara att de är så dyra.
    Och du har rätt i att det inte känns lika inspirerande på biblioteket; där många böcker kan vara väldigt slitna och nästan ha svårt att hålla ihop...

    Hoppas du får en bra och inspirerande helg!

    SvaraRadera
  3. Bebisfoten är ju bara för SÖT!!! Tänk vad inspirerande de små liven kan vara. Underbar tid.
    Hoppas du får en trevlig och inspirerande helg!

    SvaraRadera
  4. Roligt att du tyckte om mina teman. Man vet ju aldrig...

    Lillmirren, som snart är två år, är en outsinlig inspirationskälla. Vet inte hur många kort jag tagit på honom under hans snart två år.

    Och inspiration till mitt tema om språk fick jag av honom. Att följa hans språkutveckling är fantastiskt intressant! Det är väl snart dags för dig när det gäller det, antar jag. Din lilla dotter har väl inte börjat prata än riktigt.

    Blommor är roligt att fotografera - jag måste läsa mer om hur man tar fina foton nu när jag köpt en systemkamera.
    Ha en skön fortsättning på helgen! Här är det strålande väder.
    Kram/M

    SvaraRadera
  5. Jag tycker också att omslagen är viktiga när man köper böcker. Inte bara, men om man bara går och tittar och inte letar efter något särskilt. Har inte varit på biblioteket på flera år för jag vill också äga mina böcker - men antar att det blir mer biblan-besök när man får barn!

    SvaraRadera
  6. Bilder på barnfötter är ju bara så fina!

    SvaraRadera
  7. Vilken ljuvlig bild på din dotters fot!!!! :-)
    Och det där med att inspireras av andra bloggar är något jag också tycker att man gör. Både bild- och textmässigt.
    När jag var yngre älskade jag biblioteket. jag kunde vara där i timtal faktiskt och botanisera bland böckerna....
    Numer är jag som du jätteglad att gå in i t ex pocketshop och titta på hyllorna där. Omlsgen tycker jag kan spela otroligt stor roll i om jag blir intresserad av en bok eller inte.
    Kram!!

    SvaraRadera
  8. petchie - ja, det är väl en härlig känsla där vid pockethyllan. Jag är också lite "ha-galen" och vill gärna äga böcker.

    Erica - tack. Blommor är så tacksamma att fota. Kamske för att det står still ;)

    Taina - tack! Ja, det är verkligen härligt.

    Musikanta - absolut, men jag missade tyvärr ett när jag var bortrest.
    Nej, vår lilla tjej pratar inte med ord, men hon bubblar hela tiden och ibland tycker vi att vi märker att vissa ljud ligger nära riktiga ord. Så snart är hon nog igång. Det ser jag verligen fram emot!

    Anna F&T - ja, ibland köper man bara med ögonen :)

    Saltistjejen - tack! Jag var också en bibblotjej när jag var liten, men nu blir det mer bokhandel där man kan titta och känna på omslagen.

    SvaraRadera