onsdag 7 november 2012

Novemberutmaning: socker-detox

Efter "rensa och slänga"-utmaningen i oktober antydde jag att jag hade ännu en utmaning framför mig. De som känner mig förstår vilket oerhört kraftprov detta kommer att bli. Jag är nämligen en godisråtta av sällan skådat slag!

Jag och min kollega gjort upp om att vi ska låta bli godis, glass, kakor och annat sött i november och se hur det går. Enligt våra egenhändigt ihopsnickrade regler får vi, för att inte vara oartiga, lov att äta lite efterrätt om vi är bortbjudna - men vi får inte försöka bjuda bort oss själva bara för att få efterrätt ;)

Nu säger ni att det är ju inte en riktig socker-detox, då borde vi undvika allt med socker. Jo, men vi är inte riktigt redo för att ändra på allt och köra någon GI-grej rakt av. Jag känner mig själv så väl att det då finns risk för att misslyckas helt. Bättre med små steg alltså.

Efter snart en vecka har det ändå gått förvånansvärt bra. Jag är sugen på godis precis hela tiden och jag saknar det mycket, men jag har låtit bli. Kakor också om man bortser från en sockerkaksbit hos svärmor i söndags (men jag hoppade över småkakorna) och våffelfika hos vänner i helgen (men våfflor är väl nästan mat, eller hur?). Ingen "kladdkakans dag" för mig idag alltså.

För min egen del kommer jag nog att ge lite uppdateringar här på bloggen då och då, även om det inte är så vansinnigt intressant för er att läsa ;)

5 kommentarer:

  1. Ingen CHOKLAD heller?! Hur ska det gå?! Nä, du kan klara det! You can do it!

    SvaraRadera
  2. Nä, choklad räknas visst till godis har jag hört ;)
    Tack för peppen!

    SvaraRadera
  3. För mig hjälper det inte att avstå från godis, kakor och efterrätter. Jag måste avstå från all annan mat också om jag ska gå ner några hekto i vikt :-(.
    Kram och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en kamp ;)
      Jag har självklart inget emot att gå ner i vikt, men jag satsar framförallt på att bli av med en riktigt dålig vana.
      Kram!

      Radera
  4. Vad lustigt! Precis efter Rensningen så kände jag samma sak, mindre socker. Men jag har inte gått ut så hårt som ni ens, jag bara försöker att inte äta godis i tid och otid, framför allt inte köpa. Men en släng maginfluensa ökade intaget igen, under tillfrisknandet är "direktsocker" nästan oumbärligt.

    Jag håller på att välja min nästa utmaning, har några idéer. Påbörjas inom kort.

    SvaraRadera