torsdag 27 augusti 2009

Allt som återstår

Det var ett tag sedan jag läste Allt som återstår av Elin Boardy. Det var en bok som jag inte visste någon om, men jag föll för det fina omslaget.

Allt som återstår utspelas på en gård Bohuslän i början av 1900-talet. Det karga landskapet gör inte livet på gården lätt. Emma är bara sjutton år när hon blir gravid med drängen Emil. De gifter sig och får fler barn i snabb takt. De andra syskonen söker sig bort – tre av dem ända till Amerika – och Emma blir den som stannar kvar och tar hand om gården med sin far. Men efter hennes pappas bortgång försämras förhållandena alltmer. Jag gillar ju både historiska berättelser och familjesagor, men det här är framförallt en vemodig bok om ett vanligt kvinnoöde.

På baksidan står det att detta är ”en berättelse om en kvinna, som i sin vanlighet blir alldeles unik” och jag tror att det är just det jag tycker om med den här boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar