lördag 1 augusti 2009

Betraktelser från gågatan i Malmö (alla prata danska)

  • Jag förundras över det rådande modet bland tonårskillar. Det är spretigt, blonderat, blingat, uppkavlat och nedkavlat om vartannat - och dessa gummisnoddar!!!
  • Jag fnissar åt mannen som med övertygelse förklarar för sin utländske besökare att kungen som står staty på Stortorget är Karl XII (för det vet ju alla att det är Karl X).
  • Jag tycker synd om killen som har som sommarjobb att utklädd till clown sälja ballongdjur.
  • Jag reflekterar över att det verkligen är en "mellantid" nu när det gäller kläder. Sommarkläderna på reaställningarna känns passé, men man är inte riktigt redo för manchester och stickat ännu.
  • Och alla - precis alla - pratar danska!

4 kommentarer:

  1. Malmö i sommartider är verkligen underbart. Att sitta på gustavadolfstorg med en glass i handen å lyssna på gatumusikanter, att fika på något utefik, mycket härlig stad... fast jag har inte fått uppfattningen att alla talar danska, men visst är det många danskar, det går ju inte att komma ifrån. =)

    SvaraRadera
  2. Hi hi hi, ja, alla dessa gummisnoddar. Mina två tonårsbarn är väldigt noga med att ha dem på byxbenen. Det går till och med så långt att de tar mina (snoddar och inte byxben). För att klargöra så måste jag skriva att jag använder gummisnoddarna i håret. Jag brukar driva lite med barnen men det är egentligen blodigt allvar. Det är en detalj ur tonårsmodet som jag kan inte fatta alls.

    SvaraRadera
  3. Ha ha...vi har ju precis varit i Malmö och hade jag trodde ett tag att vi var i Köpenhamn...stan är ju invaderad av danskar...

    SvaraRadera
  4. Fia - kanske hade de bussat in extra många shoppingsugna danskar i lördags ;)

    Anna - ja, det är märkligt. Och fascinerande!

    Åsa - det skulle man ju nästan kunna tro! Många av butikerna är ju sessutom samma nuförtiden.

    SvaraRadera