tisdag 4 augusti 2009

Bornholm

Fyra vuxna, fyra cyklar, två sprallig ungar i barnsadel, många välpackade cykelväskor och fyra dagars cykelsemester.

Ja, det var planen när vi tog båten från Ystad till Bornholm. Väl i Rönne cyklade vi söderut mot Boderne där vi hade bokat in oss på vandrarhemmet Rosengaarden. Det var ett mysigt ställe som jag kan rekommendera. Personalen var väldigt trevlig. Rummen var lite slitna, men rena och nästan alla hade egen ingång, egen dusch/toalett och egen uteplats. Vårt rum vette ut mot innergården där det fanns kaniner och höns (i bur), jätteschack, studsmattor och annat barnvänligt. Vi slängde in våra saker på rummen och stack sedan ner på stranden en stund. Sedan cyklade männen iväg för att proviantera medan kvinnorna och barnen slappade i trädgården.

Varje onsdag- och fredagkväll under högsäsong ordnar vandrarhemmet grillbuffé med underhållning. Det verkade trevlig så vi bänkade oss där, åt och drack gott och lyssande på en trubadur.

Kall och god Bornholmsk öl

Nästa dag cyklade vi en runda till Nexö. Tyvärr regnade det på förmiddagen, så det var inte så roligt att gå runt och titta. Men vi åt nyrökt fisk i hamnen till lunch och fikade med wienerbröd till efterrätt. Sedan tittade vi på glasblåsare och besökte Bornholms sommarfuglepark. Barnen tyckte lekplatsen utanför var roligare än fjärilarna :)

Sommarfågel - vackert ord!

På tillbakavägen stannade vi i Snogebaek där det fanns en liten chokladfabrik och vi bunkrade lite godsaker till kvällen.

Det blev en ganska lång runda så vi kom tillbaka sent och efter lite stök med att mata och natta barn kunde vi slå oss ner på uteplatsen för middag, vin och smarriga gräddbullar till efterrätt.

Dag tre var det dags att cykla vidare mot Gudhjem. Det var väldigt blåsigt och vår lilla tjej hade fått hög feber på natten, så vi valde den närmsta vägen rakt över ön istället för längs kusten. Nu passerade vi genom ett naturområde som kallades Almindingen. Det är väl så nära skog man kan komma och det var ju bra för den tog vinden lite. Och det var en fin cykelväg. Vi stannade för fika i Ekkodalen, men vi cyklade på ganska bra för att inte komma fram för sent.

Väl framme i Gudhjem hittade vi vandrarhemmet utan problem - det låg mitt i stan vid hamnen. Rummen var pyttesmå, men det var välskött och köket var superfräscht. Vi var vrålhungriga och ramlade in på en pizzeria, men det var inte dumt alls för pizzorna var verkligen goda.

Lillskruttisen var tyvärr inte bättre så vi fick pyssla om henne lite, men efter att ha laddat henne med välling och alvedon satte vi oss på takterassen precis utanför vårt rum och tittade på sommarkvällen. Jag gick en lite kvällspromenad i hamen och längs de trånga små gatorna. Gudhjem är verkligen jättesött!

Sista dagen tittade vi lite mer på Gudhjem och åt fiskbuffé på ett rökeri i hamnen, innan vi vände tillbaka mot Rönne.
Vi kom till Rönne i god tid innan färjan skulle gå, så vi hann med ett dopp i havet och en glass på torget innan vi rullade ombord.
Bornholm är verkligen fint och passar bra för en liten minisemester - med eller utan cykel. Vi har ju testat den en gång förut och vi har varit väldigt nöjda med vandrarhemsstandarden. Annars vimlar det ju av stugor, rum och pensionat.
Just den här turen var kanske inte så trivsam som vi hade önskat, då vår lilla tjej var sjuk och inte alltid helt nöjd i cykelsadeln. Men annars kändes som en bra idé som familjesemester.

1. Å jag ahr varit på Bornholm för länge länge sedan med mamma. Vi bilade dock itne cyklade. men det var så oerhört fint minns jag!! :-)
    Och nyrökt fisk var ett måste nästan överallt! Mmmm det vattnas i munne när jag tänker på det!
    Tråkigt att lilltjejen blev sjuk, men skönt att det iallafall inte blev värre än att ni kunde fortsätta semestern.
    kram!

2. Ja, det är verkligen superfint!
    Kram!

3. Låter ändå som en mysig semester trots feber o dyl. Jag skulle också vilja åka till Bornholm någon gång! Den bornholmska ölen ser god ut förresten!

4. Ja, det var en mysig semester trots allt. Jag rekommenderar verkligen Bornholm om du får chansen. Det är vackert. Och ölen var god :)