fredag 28 augusti 2009

My Sister, My Love

Det är väl knappast någon hemlighet att jag gillar Joyce Carol Oates, men den här fick jag slita lite med. Både för att det är en riktigt tjock bok och för att jag inte fick upp något flyt i läsningen. Det kan ju iofs ha att göra med att jag läste flera andra böcker under tiden …

My Sister, My Love är baserad på den verkliga historien om en sexårig barnstjärna och skönhetsdrottning som hittas mördad i källaren till familjens hus. Mordet visade tecken på sexuell brutalitet och det spekulerades i om någon familjemedlem var skyldig. Fallet väckte enormt intresse i media och det ännu olösta mordfallet är ett av de mest omtalade i USA.

I My Sister, My Love berättar Joyce Carol Oates sin egen version. Ja, eller rättare sagt brodern Skylers version. För det är Skyler som tio år efter mordet berättar historien om sin syster (som i boken kallas Bliss), sin dysfunktionella familj, de händelser som leder fram till mordet och vad som hände efteråt. Föräldrarna framstår som allt annat än sympatiska och bryr sig mer om pengar och status än hur deras barn mår. Det mest beklämmande är nästan hur mamman utnyttjar dotterns död för att själv hamna i strålkastarskenet, när dotter inte längre kan ”uppträda”.

Det är en ångestfylld berättelse om barn som inte får vara barn. Oates tar en sann berättelse och broderar ut den med saker och händelser som hade kunnat inträffa och ger historien sitt eget tänkbara slut. Det är inte min favoritbok av författaren, men den har ett intressant berättargrepp och är väl värd att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar