söndag 30 augusti 2009

Kvinnorna på 10:e våningen

Jag tyckte att Karin Alfredssons första deckare 80º från Varmvattnet var riktigt spännande, så jag ville så klart läsa Kvinnorna på 10:e våningen, nu när den kommit i pocket.

Även i denna bok är läkaren Ellen Elg huvudperson. Hon arbetar som volontär på ett sjukhus i Hanoi i Vietnam och där får hon hantera offer för flickprostitution och sexuell misshandel. Hon blir också misstänksam när ett alltför stort antal förlossningar på sjukhuset slutar med dödfödda barn.

Ja, ni förstår att det är upplagt för intriger och även om det är en rätt lättsmält, så tycker jag att Alfredsson gör ett bra jobb. Det blir inte bara en deckare med fokus på att komma fram till upplösningen, utan det finns också ett par intressanta kvinnoporträtt.

2 kommentarer:

  1. läste nyss 8o grader från Varmvattnet, och får kanske ge även denna Ellen Elg-deckare en chans.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag läste det på din blogg och tänkte skriva en kommentar. Du var inte så såld på dem förstod jag. Men testa en till :)

    SvaraRadera