tisdag 6 september 2011

Coming up for air

Nu har jag lagt ifrån mig andra delen av The Hunger Games. Oj, så spännande det är. Man ska inte avfärda ungdomslitteratur - det kan vara ruskigt bra.

Nu är det ju inte så att jag har möjlighet att läsa hela tiden. Så funkar det inte när man är småbarnsförälder. På helgen vill jag ju även umgås lite med min man också (men vi är ganska bra på det där med att sitta i varsitt hörn och läsa) och i fredags lyckades vi dessutom få till en middag med familjen C som vi fått avboka ett par gånger (det är alltid någon som är sjuk). Trevligt!

I lördags skulle vi ha gått med lille N på återsim för att ta igen tillfället vi missade när han var sjuk. Lillkillen hostade dock så mycket under natten att vi inte ville ge oss iväg på det. Istället tog vi en stilla eftermiddagspromenad till biblioteket och åt mellanmålet på en bänk i solen. Sommaren kom ju äntligen till Skåne - i september.

Söndagen lovade strålande väder och vi var sugna på att ge oss ut i skogen. Först tänkte vi oss en längre tur till Skäralid, men eftersom vi gärna ville ha sällskap av familjen R-O och de inte kunde göra en heldagsutflykt sköts den planen på framtiden.
Istället tog vi en liten "provtur" i bokskogen i Torup. Med lille N i Babybjörn på magen och lilla T med egen ryggsäck på ryggen gick vi en liten sväng och kokade korv på stormköket.
Det var tydligen "Skogens dag", så vi var långtifrån ensamma i Torup. Tyvärr fick vi också sällskap av en del smådjur - lilla T hade en fästing med sig hem och själv ståtar jag med 12-15 myggbett och ett bromsbett :(

Sedan åkte vi vidare för att träffa vännerna för lite eftermiddagsfika på en av Malmös temalekplatser. I Sibbarp ligger Hav- och strandlekplatsen och den ville vi också bocka av på listan ;)
Våra tjejer tyckte att det var en väldigt rolig lekplats, men allra roligast var det att plaska i bäcken som fanns bredvid.

Efter en så strålande fin helg blir det extra mycket måndagsmorgon när det hällregnar. Då får man trotsa regnet för en tur till BVC och sedan pigga upp sig med en mammafika (som blev sen lunch/eftermiddagsfika också).

Ja, och så kan man ju alltid läsa förstås.

5 kommentarer:

  1. Haha jag köpte The Hunger games idag som ebok till min Nook och har just börjat läsa. Allt efter att ha läst om din samt Annikas (i Reston) skriverier om böckerna på era resp bloggar! :-) Måste säga att jag redan efter typ 20 sidor känner att jag lär bli fast...! ;-) TACK för tipset!
    Kul med temalekplatserna förresten. Kanske blir ett besök på dem nästa sommar i Skåne? :-) Härligt emd skogspromenad också. DET kan jag sakna här.
    Stor Kram!

    SvaraRadera
  2. Dit vill jag också hitta! Var i sibbarp?

    SvaraRadera
  3. Saltis - då är du också fast ;)
    Det var härligt att komma ut i skogen, men jag tycker ju inte att de skånska skogarna är riktigt riktiga skogar. För lite tallar och granar ;) Kram!

    Finelinan - det var fint! Klätterställning oich rutschkana som ett stort piratskepp. Det låg nära cammpingen - Tältängsvägen tror jag det hette.

    SvaraRadera
  4. Handlar den också om vampyrer?

    Torups slott tillhörde min mans släkt en gång i tiden. Men sedan gjorde någon dåliga affärer.. Så kan det gå :)

    SvaraRadera
  5. Anna - nej inga vampyrer, mer lite sci fi. Men framförallt en riktigt bra berättelse.

    Aha, då hade du nästan kunnat vara skånsk slottsfru ;)

    SvaraRadera