fredag 24 oktober 2008

Kulturfyra: drömmar, förväntningar, besvikelser och ordet bögig

Här kommer förra veckans Kulturfyra - jag trodde jag hade lagt ut det, men det låg bland utkasten.

-----------------
Torsdag och dags för Kulturfyra igen. Så här lyder frågorna den här gången:

"Efter att ha lyssnat på skivor med Leonard Cohen i mer än trettio år såg jag honom för första gången live på en konsert i Globen igår. Konserten överträffade alla mina förväntningar. Leonard Cohen är en perfekt live-artist, kunde jag konstatera, som är ännu bättre live än på skiva. Det är min utgångspunkt för denna veckas kulturfyra:"

1. Har du varit med om något som överträffade dina förväntningar?
Inte något i konsertväg vad jag kan minnas.

2. I somras såg jag Van Morrison på jazzfestivalen. Han är en annan av mina favoriter. Fast tyvärr tyckte jag att han var en besvikelse. För mig är han bättre på skiva. Har du någon sådan upplevelse, när något gjorde dig besviken?
Jag gillade Bo Kaspers Orkester redan innan de slog igenom och de spelade ett par gånger på Mejeriet i Lund. Superbra spelningar! Men så blev de kända och började fylla större lokaler. Såg dem då på Konserthuset i Malmö och det var bara så torrt, tillrättalagt och ganska trist.

3. Tja, nu har jag sett flera av mina favoriter i år. Men en jag inte sett än är Neil Young. Vilken artist har du inte sett, som du vill se?
Oj, jag är ju inte så där superfrälst i någon artist. Men det hade nog varit rolig att se en världstjärna som t.ex. Madonna.

4. Kring Idol pågår en intensiv debatt för en av programledarna i TV4:s delprojekt T V400 har en programledare kallat en tävlande för “bögig” och menat att det är negativt. Många undrar hur hon kan se sig själv i spegeln, med sådana åsikter. Vad tycker du? Är det en bra attityd i tv att kalla saker som är dåliga för bögiga?
Absolut inte. Dåligt attityd, ett påhopp och helt onödigt. Vill man säga att något är dåligt så finns det väldigt många andra sätt att göra det på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar