tisdag 21 oktober 2008

No coke

Jag har tänkt att jag ska börja en långsam "avgiftning". Mina matvanor är förfärliga just nu. För viktens skull är det ingen fara - det ser amningen till. Men jag känner mig riktigt osund - mammabarn-gympan och de många och långa barnvagnspromenaderna till trots. Det blir lite för mycket fika, kanske lite för mycket godis och alltför ofta bara ostmackor till lunch.

Men jag känner mig själv tillräckligt väl för att inte gå ut för hårt, så jag tänkte satsa på en last i taget.

Först ska jag ta tag i min väldigt onödiga ovana att dricka cola light stup i kvarten (dessutom ofta inköpt till överpris på Pressbyrån). Jag har faktiskt redan haft uppehåll från colan i en hel vecka. Nu är jag inte en sådan nitisk person som tänker avstå helt, men jag ska försöka välja cola när jag verkligen är sugen på cola och inte bara för att jag är törstig.

Andra delen av planen går ut på att verkligen försöka äta riktig mat till lunch, trots att det ibland känns svårt att hinna laga något på dagen.

Slutligen ska jag tänka över mitt intag av kakor och godis. Lite måste jag ha för att må bra, men kanske inte varje dag ... Och man kan ju också försöka göra lite smartare val - småkaka istället för jättemuffins. Några godisbitar istället för en jättepåse.

Choklad däremot är ju ett livselexir. Och dessutom nyttigt ;) Men även där kan man ju göra smarta val.

Ja, så får det bli! Fast ett steg i taget.

"Långsamt leder också någonstans" som Lisa Nilsson sjunger ...

3 kommentarer:

  1. Jag ska hålla tummarna för dig...

    SvaraRadera
  2. Så där försöker jag också tänka - och det går ganska bra. I varje fall halvbra. Om det inte vore det där med coken. Jag är helt enkelt beroende. Funderar nästan på att börja dricka kaffe istället. Så illa är det.

    SvaraRadera
  3. precis ett sånt här inlägg har jag oxå tänkt skriva länge, men nu får det väl vänta så du inte tror att jag härmas :) jag är ffa bekymrad över mitt små-/godisätande, sånt har jag inte pysslat med tidigare..
    lycka till!

    SvaraRadera