tisdag 24 mars 2009

Tegefjäll mars - 09

Åh, vad skönt det var att sova i sin egen säng! Det där med att sova på tåg är inte min grej.

Men annars är det ju väldigt bekvämt att åka natt-tåg med sovkupé. Inte minst för att det går direkttåg från Lund till Åre. Vi hoppade på vid halv sex-tiden förra lördagen och kom fram vid åttatiden på söndagmorgonen.



En kort taxifärd senare anlände vi till svärfars stuga i Tegefjäll - en liten bit utanför Åre.



Där hade han dagen innan vinkat av sina stora barnbarn och laddat om. Vi möttes av framdukad frukost och ett strålande fint vinterväder.

Maken och hans far kastade sig ut i backarna så snart de kunde, men jag och lilltjejen tog igen oss lite i stugan. Men på eftermiddagen testade vi pulkabacken. Det hela möttes av viss tveksamhet i början, men efter några fler försök under veckan så blev det jätteroligt!

Pulkan var jättefin - inte minst det gula handtaget.

Vädret var inte lika fint varje dag, men det snöade en del och det tyckte skidåkarna om. Vi hade för övrigt ett bra upplägg på veckan - ett par dagar i sällskap av svärfar, ett par dagar för oss själva och så några dagar med vänner.

Maken fick åka skidor (denna gång utan skador), lilltjejen och jag myste i stugan, gick promenader med vagnen eller bärstolen och åkte pulka. När hon sov passade jag på att sova eller läsa (till och med ute i solen ett par gånger).
Inga måsten med städ och tvätt - skönt! Och inte lade jag massa tid på att sitta vid datorn heller ;)

Vi tittade så klart lite på Åre, fikade i Duved, badade på äventyrsbadet och åt lunch med en gammal korridorskamrat som vi hittade i backen.



Åre gamla kyrka

Det blåste ganska mycket hela veckan, men en dag var det tillräckligt lugnt för att vi skulle kunna ta oss upp med kabinbanan upp på toppen av Åreskutan - snöigt och vackert!




Nöjda med veckan hoppade vi på tåget i söndags kväll och anlände hem igen på måndagsmorgonen. En mysig familjesemester!

3 kommentarer:

  1. Åh det låter som en fantastisk vecka. Jag är mycket avundsjuk och längtar som en tok till påsklovet!

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag blir sugen på att åka skidor nu...vi åker v.15 men då blir det Sälen, Åre har ju lite bättre backar att erbjuda. Så stor "lilltjejen" har blivit :) Kram

    SvaraRadera
  3. evasleva - men nu är det inte långt till påsk!

    Åsa - jag åker ju inte skidor själv, men Åre var mysigt. Ja, visst är hon stor vår lilla ;)
    Kram!

    SvaraRadera