onsdag 24 juni 2009

Skåneleden juni -09

Förra årets vandring på Skåneleden var ju en succé, så vi gjorde en ny tur i år. Vi höll ögonen på väderprognoserna för att kunna passa på när det verkade lovande. Och efter midsommar kom ju sommarvädret, så vi skyndade oss att boka vandrarhem och packa. Lilltjejen är ju lite större i år, så jag bar henne i bärstol, med hennes saker i packväskan under. Maken bar allt annat! Och tyvärr så fick vi prioritera bort kameran denna gång - och det var synd för det var så vackert och jag hade kunnat fotografera så många fina saker att visa er. Men, vissa saker är viktigare att ha med än annat ...

Precis som förr gången tog vi bilen till Simrishamn, men vi tog bussen norrut denna gång och gick av i Brösarp. Där hittade vi Österlenleden söderut och började knata tillbaka mot Simrishamn. Först tar det ju ett tag för axlarna att ställa in sig och vi fick stanna lite och justera packning osv. Men snart kom vi in i lunken och lilltjejen verkade trivas bra i sin stol - så bra att hon somnade.

Första etappen gick längs Verkeån och ner till Haväng. Det regnade lite på oss precis i början, men när vi kom till havet så var det strålande sol. Vi tog en lång paus i solen (lilltjejen sov i skuggan) innan vi fortsatte via Vitemölla till Kivik där vi skulle övernatta.

Vandrarhemmet vi hade bokat visade sig var väldigt fint (men så var det inte jättebilligt heller), med rum som var mer hotellstandard än vandrarhemsstandard. Det var kanske lite överkurs, men det var å andra sidan väldigt skönt att slippa hårda våningssängar efter en dags vandring. Vi lyxade dessutom till det med att äta fiskbuffé på Buhres. When in Kivik ...
(och ja, vi drack äppeljuice också)

På en lite kvällspromenad (som om vi inte fått nog av att gå) i gulliga lilla Kivik hittade jag Lisa Toffs ateljé, men upptäckte till min förtvivlan att hon hade semesterstängt i juni. Synd. Jag har vart sugen på ett av hennes silversmycken länge.

Dag två gick turen från Kivik upp på Stenshuvud (puh!) med strålande utsikt, via stranden i Knäbäckshusen, genom äppelodlingarna till Vik. Där pausade vi och kollade på galna tonårspojkar som badade i de 9 gradiga (!) vattnet. När vi sedan hade gått en bit till började vår lilla tjej få nog av att sitta i stolen, så vi fick sjunga och leka för att underhålla henne. Vi var nära att ge upp i Baskemölla och ta bussen, men med ännu mera uppfinningsrikedom och en rejäl matpaus för lilltjejen så klarade vi oss hela vägen till målet i Simrishamn. Där blev det matpaus för de vuxna innan vi körde hem igen - trötta, men nöjda med två strålande fina dagar på Österlen.