måndag 13 juli 2009

På en flotte längs Klarälven

Ni vet förra veckan när det var så dåligt väder? Då det hällregnade i nästan hela landet och det var regnkaos t.ex. i Dalarna och Värmland. Vet ni var jag var då?


Jo, på en flotte som gled längs Klarälven i - just det - Värmland!

När vi gifte oss för två somrar sedan fick vi en flottfärd på Klarälven i bröllopspresent. Förra sommaren kunde vi inte åka eftersom vi hade en alldeles ny bebis, men i år blev det alltså av.

Bakgrunden till presenten är en campingsemester för många år sedan, när jag var sisådär 12-13 år. Det var en av de där sista somrarna när man var tvungen att följa med familjen på semester, fast det var det tristaste man kunde tänka sig. Min familj är dessutom camping-galen och den här sommaren stannade husvagnen b.la. på en camping i Stöllet i Värmland. Där kunde man se flottåkare glida förbi på Klarälven och om det var något som verkade ännu tråkigare än campingsemester med familjen i mina 12-åriga ögon, så var det väl de där galningarna som satt på en flotte!

Nåväl, ni förstår hur kul min familj och mina barndomsvänner hade det när de kokade ihop den här presenten? ;)
Men det var nog inte bara av elakhet - de vet ju att min man älskar sådant här och åtminstone min far och min bror skulle hemskt gärna själva åka flotte. Och man ska ju ge bort presenter som man själv vill ha sägs det ju.

Dessutom har jag väl vuxit till mig något sedan dess och kan se tjusningen i äventyret (trots att jag är ganska bekväm av mig och egentligen inte gillar att sova i tält). Visst drömde jag om att det skulle vara sol i tre dagar och att jag skulle sitta på den där flotten och bli knallbrun under tiden som jag läste högvis av böcker. Men lite så där svensk och realistisk som man är så tog jag mitt förnuft till fånga och tänkte "ja, men så länge det inte spöregnar i tre dagar!".

Men gissa vad? Det gjorde det!!


Vi fick lämna lilltjejen hos mina föräldrar (en ettåring som just lärt sig gå känns inte som en bra idé på en flotte). Sedan körde vi upp till Ekshärad i Värmland där vi övernattade i en liten campingstuga för att vara på plats och redo på torsdagsmorgonen.

Det var meningen att vi skulle bussas upp till startplatsen, men bussen åkte utan oss, så vi fick slänga oss in i bilen och köra till startplatsen i Värnäs. Där mötte de trevliga människorna på Sverigeflotten oss och tre andra "flottare". Vi blev tilldelade varsin flotte med tält och full campingutrustning och fick dessutom karta, instruktioner och tips innan det bar iväg.

Nu är det ju inte så knivigt - det mesta sköter sig själv. Flotten driver med strömmen och det går liksom bara att komma åt ett håll. Men man kan köra fast och det är mest det man ska akta sig för - träd längs kanten och sandbankar.

För en sträcka som tar sisådär 40 minuter att köra med bil, räknar man 3 dagars flottfärd med 7 timmars flyt-tid per dag. Så det går inte snabbt! Men det är nog det som är vitsen - att man bara ska ta det lungt och inte stressa på.

På torsdagen regnade det faktiskt hela dagen och vi upptäckte tyvärr att även om vi hade ordentliga regnkläder så var det inget som kunde stå emot det ihållande regnet. Men vi är inte de första som upptäckt de svarta sopsäckarnas förträfflighet och vi tillverkade extra regnkäder i en piffig modell.


Vi bestämde oss för att turas om att bli blöta, så en av oss fick vara torr och varm inne i tältet och en höll uppsikt så att flotten inte fastnade. Vi var ganska glada att vi inte hade en sådan där timmerflotte som vi skulle bygga ihop själva. Vi körde förbi ganska många sådana som hade strandat på sandbankar och som fick kämpa hårt för att få loss de supertunga flottarna. Vår lättviktsvariant gled oftast förbi och vi hade bara några få närkontakter med nedhängade träd. Ett par gånger åkte flotten baklänges när vi hamnade i bakvatten och hade motvind - det var ganska deppigt. Och så fick vi vara taktiska när vi skulle lägga till. Första dagen höll vi på att missa campingen där vi skulle övernatta för att vi var på fel sida strömfåran när den dök upp bakom älvkröken. Då gällde det att paddla som galningar för att korsa strömmen innan campingen gled förbi. Men när vi lyckats lägga till och dessutom lånat campingens torkskåp så kände vi oss ganska nöjda och firade med varsin whiskey.

Fredagen bjöd tyvärr inte på mycket bättre väder, men vi försökte ändå gilla läget och koppla av. Det fanns ju dessutom inte mycket annat att göra ;)


Men framåt kvällen så slutade det faktiskt att regna! Och från att ha tittat ut på Klarälven och sett det här:


Så kunde vi njuta av hur vackert det kan vara med skog, vatten, stillhet och svensk sommar.

Vi bestämde oss för att utnyttja den fina kvällen och gled på så länge vi orkade och lade sedan till vid strandkanten när det blev dags att sova. Det är ju också en helt unikt - att kunna åka där längs älven, se ett ställe som ser bra ut och campa lite där. Det är inte utan att man blir lite nationalromantisk på kuppen.
Det var kanske lite orättvist att säga att det regnade i tre dagar för på lördagen var det riktigt bra väder en stund på förmiddagen - till och med så att solen tittade fram en stund. Se bara vilket underverk det gjorde för humöret :)
Men sedan var det klippt igen, men eftersom vi glidit på bra under fredagen blev det en kort etapp på lördagen och vi landsteg i Ekshärad vid tretiden. Där stog vår bil och väntade och vi kunde lasta in våra blöta kläder och köra "hem" till vår lilla tjej som vi hade längtat efter.
Och det positiva med regnvädret - för det finns ju alltid något positivt - var att alla de där knotten hade regnat bort ;)

7 kommentarer:

  1. Usch, så tråkigt att det regnade hela tiden. Men då är det ju så mycket skönare att komma hem...

    SvaraRadera
  2. Haha, oj vilken färd. Men det är aldrig så gott med en whiskey som vid såna där tillfällen. När man riktigt är värd det! :)

    SvaraRadera
  3. Oj vilket äventyr! Jag älskar att friluftsliv i de flesta former, MEN jag vill helst inte ha regn då!!! Vilket kan vara ett stort problem när man friluftar i Sverige... ;-)
    Men ni verkar trots regnet ha haft det rätt mysigt ändå. Det ser iallafall ut så. Men visst kan dåligt väder göra en otroligt nere också. Men er flottur är egentligen ungefär exakt vad jag känner att jag skulle behöva nu. NÅGOT som gör att man helt varvar ner och stressar av. En plats där man inte kan göra något annat än bara vara. Och att flyta fram och se på naturen runtomkring verkar vara rogivande även om det regnar.
    Fast kasnke romantiserar jag det hela för att det ju är lätt att göra det när man sitter torr och varm inomhus framför en dator och det uttanför fönstret är sol och 25 grader varmt...? ;-)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Härligt det ser ut! Jag har precis tipsat en brittisk kollega om flottning på Klarälven. Hon har en 15-åring styvson och det undrade vad man kan göra med en tonåring och då föreslog jag det. Kan ju vara kul om han får bygga flotten sjlv också.

    SvaraRadera
  5. Hummm... lite orut med vädret vad det, men jag tycker ändå det låter som om du tyckte om det :-)

    SvaraRadera
  6. Emma - ja, det kan man väl säga :)

    Lina - det går ju inte att sticka under stol med att det var ganska trist med hällregn, men det blev rätt OK ändå. Och, som du säger, man uppskattar att komma hem sedan.

    Eva - eller hur! ;)

    Saltis - jo det var mysigt på ett sätt, men humöret var kanske inte på topp hela tiden ...

    Anna - det kan nog vara rätt äventyr för en 15-årig kille. Gillar han dessutom att fiska så är nog lyckan gjord.

    Brorsan - OK då! Det var väl inte sååå tokigt ;)

    SvaraRadera