lördag 18 juli 2009

Prostmamselln

Prostmamselln av Margit Söderholm är en sådan där bok som jag läste om och om igen när jag var yngre. Mammas exemplar är nog nästan sönderbläddrat för både jag och barndomsvännen M var lika frälsta.

Mammas exemplar står kvar hemma, men jag hittade en gång ett exemplar av boken på en loppis, men då var jag snäll nog att ge bort den till just M. Jag tänkte nog att jag snart skulle hitta ett eget ex. Men det har jag aldrig gjort. Men här under våren kom det ett paket från en annan barndomvän. Hon hade hittat boken och tänkt på mig! :)

Och jag läste om den med förtjusning!

Det är en så söt berättelse om prostmamselln Lisen som blir förälskad i den unge bonden Olof och hur de kämpar mot sina båda släkter för att få gifta sig och leva tillsammans.

Jag vet inte varför jag gillar just den här kärlekshistorien så mycket, men jag tror att Söderholms beskrivningar av konstrasterna mellan de båda världarna i små saker som dofter, textilier och vardagsliv gör att det känns "på riktigt".

Hela jag blir alldeles glad och varm när jag läser den. Det var en mysig lässtund att tillbringa med en gammal bekant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar