lördag 28 november 2009

Julklappspåse Large - svar på frågor

Här kommer mina svar på frågorna som ska underätta i pocketbytet Julklappspåse Large.

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag gillar den riktiga berättade romanen, familjesagor och historiska romaner. Jag uppskattar också en bra deckare och smart chick litt.

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Joyce Carol Oates, Arto Paasilinna, John Irving, Maria Ehrnestam (men jag har nog det mesta av dessa).

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Engelska går fint.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Nej, har inte riktigt fallit för ljudböcker.

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Jag har alla Paasilinnas inbundna utom Livet är kort, Rytkönen är lång.

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Jo, här på bloggen i vänsterspalt hittar man böcker jag läst i år och under 2008 (klicka på länken) och på min gamla blogg kan man hitta böcker läsa före det.

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Åh, att drömma mig bort en smula ...

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Sci-fi är inte min grej och jag gillar inte Jan Guillou.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken? Nja, ingen som jag kan komma på just nu.

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Ja, det skulle ju vara den där Paaslininna-boken, men det är ju ingen pocket.

Vad gör du helst på fritiden?
Om jag inte umgås med min man och min lilla dotter så ligger jag gärna på soffan och läser. Eller träffar goda vänner. Lite shopping är ju aldrig fel. Jag gillar också att fotografera och ibland pysslar jag till ett gratulationskort eller ett binder en blombukett.

Samlar du på något?
Mer än böcker ? ;) Nej!

Favoritfärg?Fet
Chokladbrun

Teve-serier som du uppskattar?
Ugly Betty, Grey's Anatomy, Vänner, Gilmore Girls

Favoritfilm? Eller: vilken slags film gillar du bäst?
Drama, romantiska komedier och kostymfilm (typ BBC Classics)

Föredrar du te eller kaffe? Vilken smak?
Kaffe är gott. Te också (men inte rött och inte så gärna grönt)

Vilket slags godis tycker du bäst om?
Choklad och saltlakrits.

Stjärntecken? Skorpion

Något som du verkligen skulle avsky att få i ett paket till jul?
Avsky och avsky, men jag uppskattar inte doftljus så mycket. Och inte choklad med apelsinsmak.

Något som du verkligen skulle bli glad över att få i ett paket till jul?
Jag blir så glad bara över att få paket! :)

Eventuella allergier eller födoämnesval (vegan, t.ex.)? Inga.

Övrigt:
Jag har inget emot begagnade böcker så länge de inte luktar konstigt eller är väldigt slitna.

1 kommentar: