lördag 7 november 2009

Show and tell x 3: film, höst och ljus

Försöker jobba ikapp mig lite i show and tell och slår ihop Ericas 3 sista teman i ett inlägg. Samtidigt passar jag på att be om ursäkt för att jag skött mig så dåligt i show & tell på sistone, både med inlägg och kommentarer, men oktober försvann bara i en dimma.
Film (favoritfilmer)
Jag är ruskigt svag för brittiska romantiska komedier. Gärna med Hugh Grant i huvudrollen ;)
I den kategorin är fortfarande "Fyra bröllop och en begravning" en av de bästa.

Kostymfilmer är ju också väldigt trevligt - "Mycket väsen för ingenting" är en favorit.


Men en av mina absoluta favoritfilmer kvalar inte in i någon av dessa kategorier, utan är nog en kategori helt för sig själv, nämligen den suveräna "Oh, Brother where art thou?"



Höstkänslor
Jag älskar hösten. Speciellt sådana där klara, krispiga dagar med sol och hög luft. Just en sådan dag var det hemma hos mina föräldrar när jag var på besök och jag tog dessa bilder just med tanke på fredagsteman, men det blev aldrig av att jag bloggade dem då.



Ljus
Ja, nu när det redan hunnit bli november är det ju inte utan att man längtar lite efter adventstider när man får sätta upp stjärnor och ljusstakar.



Redan nu kan man ju frossa i levande ljus på kvällarna - mysigt
(bild från Julstöket på Kulturen förra året)

5 kommentarer:

  1. Haha! jag har inte heller tikgit hunnit med, men minns knapt ens vilka teman jag inte hann. Kul att se din triss iallafall!!
    kram!

    SvaraRadera
  2. "O, Brother Where Art Thou" är ju bara så bra! Jättefina höstbilder! Och av ljusbilderna gillade jag den där stapeln eller vad man ska kalla det. Är det tegelpannor eller var är det?

    SvaraRadera
  3. Som svar på din fråga om Strutmössan så: Ja, jag sydde en lite större variant och gjorde då ett mönster som jag inte hittar nu. Men jag tror ändå att den är för liten för din Lilla. Det var inte svårt att varken göra mönster eller sy, det klarar du! Har du en mössa som är i två stycken med sömmen mitt över huvudet så ta den som mall och rita av på papper. Rita dit struten, den ska gå nästan rakt bak och bara aningens uppåt. Inte för smal, det blir så svårt att vända den ut&in då. Sy en provmössa först och prova. När du är nöjd, sy en mössa i yttertyg och en i fodertyg. Sätt ihop dem aviga mot aviga och sy ihop med kantband. Ett i nederkant och ett som går runt ansiktet, detta lät jag hänga ner och bli knytband också. Förstår du? Jag blir också sugen på att sy en strutmössa nu!:-)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Saltis - det känns på något sätt bra att det är fler som inte hinner med :) Kram!

    Anna - på Kulturen i Lund (ett friluftsmuseum) finns ett högreståndshus med en "antik" trädgård. Det var visst lite inne att återskapa lite gamla ruiner i trädgården vid något tillfälle :)

    Emma - tack! Det kanske inte är omöjligt att knåpa ihop ... ;)

    SvaraRadera
  5. Så otroligt fina bilder!!!! Hösten känns inte alls lika mörk när man ser dem!
    Hälsningar Lotta

    SvaraRadera