lördag 21 november 2009

Julutmaning

Jag har blivit utmanad av Klara.



•Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? Jadå, det har jsg gjort många gånger när jag var student och jobbade extra på ett servicehus. Det var ofta väldigt mysig och det kändes som att man gjorde nytta. Många gamla är ensamma på julen.


• Bakar du något till jul? Julgodis är roligast och så blir det nog lite pepparkakor och andra kakor också.


• Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin? Det ska vara ett russin i "snurran" på lussebullen. Inte mer än så.

• Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt? Jag gillar att göra eget, men har inget emot köpt heller ;)


• Knäck eller ischoklad? Knäck. Tycker inte alls om ischoklad.


• Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut? Den är i grå betong med röda hjärta och zinksiffror.






• Som fönsterprydnad stjärna eller elljusstake? Både och, men inte i samma fönster.


• Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post? Med brevbäraren.


• Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad? Rött och silver mest.


• När julpyntar du hemma? Lite adventspynt till 1:a advent så klart, mer pynt efter lucia och granen dagen innan julafton.


• Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in? Nja, vissa har nog det.

• Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen? Jag drömmer om att ha en gran med bara vackert halmpynt och röda sidenband. Men sist hade vi röda och silvriga kulor, silverglitter och en toppstjärna. Och några halmsaker ;)


• Har du ett färgtema i granen? Mest rött och silver.


• Levande gran eller plastgran? När jag bodde hemma hade vi plastgran, men förra julen hade vi egen gran för första gången och då var det en riktig.


• Hur ser din julfrukost ut? Skinkmacka på julknäcke och stark senap.


•Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv.? Nä, vi äter mest ;)


• Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord? Köpt.


• Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den? Oftast Blossa.


• Vad brukar ni ha i glöggen? Russin och mandel.


• Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul? Jag äter inte apelsin och clementin, men jag tycker att det luktar jul och jag vill gärna ha apelsiner med nejlikor i - de är ju fina också.


• Vilken är din favoritjulskiva? Jag har bara Absolute Christmas.

Fet

• Vilken är din favoritjullåt? Mer jul av Adolphsson och Falk


• Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste? Jansson, vitlökssill och god ost.


• Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet? Jag lagar inte så mycket julmat. Eftersom vi åker oftast hem till mina föräldrar brukar någon annan (mamma) ha fixat maten.


• Föredrar du vörtbröd med russin eller utan? Utan.


• Risgrynsgröt eller Ris à la malta? Risgrynsgröt.


• Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet? Det behövs inte för min skull, men farfar blir glad om det finns.


• Dricker du julmust eller mumma till julbordet? Julmust. Mumma tror jag aldrig att jag har smakat.


• Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor? Oj, jag tror inte att jag bytt julrecept med någon av dem.


• Tittar du varje år på Kalles julafton? Jadå, men vi pratar mest under tiden.


• Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton? Tomtens verkstad.


• Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul? Ja, men det är ingen stark tradition hos oss.


• Har ni tomte hemma? Ibland, mest när vi var små.


• Köper du julklappar till många? Ja, ganska många.


• Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen? Alla ska få någon julklapp, men alla behöver inte byta med alla.


• Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv? Jag älskar att slå in julklappar och tänker gärna ut ett nytt tema varje år.


• Färgglatt eller enfärgat julklappspapper? Olika från år till år.


• Roligast att få i sin julklapp? Överraskningar!


• Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år? En resa!


Den som vill får känna sig utmanad!Kursiv

1 kommentar: