tisdag 10 november 2009

Show and tell: drömmiddag

Det är bäst att jag skyndar mig med förre veckans fredagstema innan det blir fredag igen. Simone har tagit över i november och först ut är drömmiddag:

"Drömmiddag. Berätta vilka tre gäster du skulle vilja ha på middag, 4 runt bordet med dig. Hur sitter ni. Berätta meny, vinval, dukning o s v. Levande gäster är inte ett måste. Idén är från "Gokväll" om ni har lust att kika på konceptet."

Hu, så svårt! Det finns ju väldigt många intressanta människor man skulle vilja träffa, men vad ska man prata med dem om?!? Jag skulle nog få tunghäfta.
Gästerna på min drömmmiddag får nog istället bestå av ett par personer som inte längre finns bland oss. Jag skulle väldigt gärna träffa min mormor igen.


Hon gick bort när jag bara var 10 år, men jag har så många positiva minnen av henne. Jag skulle vilja att hon fick träffa min dotter och jag skulle vilja berätta för henne om mitt liv. Jag hoppas att hon hade varit stolt.

Sedan skulle jag gärna vilja träffa min morfar också.


Han gick bort när min mamma var 15 år, så honom har jag inga minnen av. Men mamma har berättat mycket och han verkade vara en väldigt sympatisk person. Och han hade en leksaksaffär - tänk om man hade fått ha en morfar med en egen leksaksaffär!

Och den tredje och sista (och i allra högsta grad levande) gästen vid bordet blir på något vis väldigt självklar - mamma! Hon skulle nog tycka om att få träffa sina föräldrar igen.


Jag dukar med mina Ulrika-tallrikar från Rörstrand som mormor samlade åt mig och bjuder på menyn vi åt för någon vecka sedan. det är nog en lagom blandning av klassiskt och modernt. Inget vin dock, för jag tror att morfar var Godtemplare.
Jag tror det kan bli en trevlig middag :)

4 kommentarer:

  1. Det låter som en spännande middag! Jag tänker på allt det där jag hade velat fråga mina farföräldrar innan de dog. Men jag var lite för ung för att veta vad jag skulle fråga och för att vara intresserad :(

    SvaraRadera
  2. Så fin tolkning du har gjort av detta tema. Hade naturligtvis gärna bjudit min salig pappa och mamma också tillsammans med min salig farfar, som betydde så mycket för mig när jag växte upp.

    Tänk så mycket som har hänt bara sen min mamma gick bort 2005. Mirren har fått två barn och jag tog äntligen färdigt min fil.kand. efter alla år.

    Och tänk vad min farfar skulle varit glad över att jag blev kantor till slut - han som själv var skolkantor i hela sitt liv!
    Många kramar/M

    SvaraRadera
  3. Spännande middag! Alla skulle verkligen få ut något av den! En morfar med leksaksaffär hade ju verkligen varit toppen!

    SvaraRadera