lördag 21 november 2009

Uppdrag: Skyddsängel

Nej, det var som tur var så att den förra boken av Paasilinna jag läste var en "mellanbok", för nu är han tillbaka igen! Uppdrag: Skyddsängel var en födelsedagbok och jag väntade ganska lägne med att hugga in på den, för jag var lite rädd att jag skulle bli besviken. Men här är Paasilinnas absurda värld tillbaka och den klantige skyddsängeln Sulo Auvnens är bara så dråplig.

Trots genomgången grundkurs i skyddsänglaskap, en bakgrund som lektor i religion och en ståtlig vingbredd på hela elva meter lyckas Sulo Auvnen klanta till det mesta. Hans första beskyddaruppdrag blir således en lättskyddad person - Aaro Korhonen som är nybliven kaféägare i Helsingfors. Denne är dock är lyckligt ovetande om att han har en klåpare till skyddsängel som vakar över honom ...

Jag skrattar gott åt kombinationen av absurt kaos och de sparsmakade finska reaktionerna hos karaktärerna som är Paasilinnas specialité - även när allt går åt helvete!

1 kommentar: