lördag 20 februari 2010

Mer Manchester

Myser lite på hotellrummet efter en varm dusch. Jag kände mig riktigt frusen efter promenaden hem från bion. Men jag hade ju ändå både jacka, vantar och mössa på mig - till skillnad från de flesta andra som var ute på stan.
Jag hade glömt engelsmännens vana att lämna ytterkläderna hemma när det är dags för "barhopping". När jag pluggade i England (för evigheter sedan) var det bara vi praktiska skandinaver som hade ytterkläderna med oss och det finns ingen bra plats för jackor på pubarna. Om man inte fick bord (ja, eller en stol), fick man vackert stå och hålla sin jacka eller lägga den någonstans med risk för att den försvann. Den risken tar alltså inte "infödingarna" - däremot verkar de inte ha något emot att riskera lunginflammation! Men de dricker väl så mycket att de håller sig varma. Men kalla killar i bara skjortärmar är inget mot hur frusna tjejerna måste vara. De har både väldigt lite kläder och väldigt små kläder. Man kan säga mycket om engelskor, men de är inte rädda för att visa upp sig. Deras idé (ja, och nu drar jag alla över en kam) om en kul kväll på stan är att ta på sig något kort och glittrigt och ett par bunny-öron :)

Mitt lördagsnöje var att gå på bio. Kanske var det osmart att att välja en romantisk komedi när man är borta från sin man. När dessutom filmen innehåller en mamma inte sett sitt barn på länge och man själv har en liten sjukling hemma som man inte kan krama, så kan det ju hända att man blir lite gråtmild. Filmen? Ja, det var Valentines Day. En ganska tramsig kärlekskomedi egentligen - lite lik Love Actually, men inte lika bra - men tillräckligt för en stunds underhållning.

Författarmötet gick väldigt bra, även om det blev lite kortare än jag hade tänkt. Vi har bara mejlat tidigare, så det var trevligt att träffas. Han var väldigt brittisk och väldigt sympatisk. Jag hade fått många tips om Manchester från honom via mejl och fick ett par till idag. Jag hade tänkt bjuda på lunch, men min författares svärfar hade precis gått bort och han ville hem till sin familj, så vi jobbade på effektivt och satte grunden för boken.

Så jag fick lite tid över för kultur. Jag passade på att titta på två pampiga bibliotek. The City Library är en pampig, rund byggnad och läsesalen med det välvda taket var otroligt vacker.

The John Rylands Library är en i det närmaste kyrkolik byggnad, byggd till minnet av en framstående industriman. Det imponerande trapphuset är som taget från Hogwarts och där fanns flera gallerier.



I Town Hall kan man gifta sig och ett glatt nygift par skulle åka hem i den här söta bussen.

Jag tittade även på Urbis som är en utställningslokal för stadsliv. Där kunde man titta på utställningar om poulärkultur, åka en läskig glashiss och shoppa Coronation Street-monopol i museibutiken.
På tal om shopping så hamnade jag på ett jättestort lågprisvaruhus idag som hette Primark. Det var ett sådant där ställe där allt var billigt, enormt stökigt och där man kan göra fynd om man har tålamod. Barnkläderna var verkligen billiga, men tyvärr hade de väldigt få saker jag faktiskt skulle kunna tänka mig att klä mitt barn i. Mitt enda fynd var ett par sommarskor för 24 kr.
Jag tillbringde också nästan ohälsosamt lång tid i en stor bokhandel. När man vill ha allt är det så svårt att välja! Det är verkligen sympatiskt att bokaffärerna i det här landet har öppet sent och nästan alltid har en caféavdelning.
Imorgon bitti bär det av hem igen, men innan det är dags att sova ska jag kolla lite på TV-reklam som förklarar hur nyttigt Nutella är medan jag mumsar salt&vinäger-chips som gör att gommen domnar bort :)

2 kommentarer:

  1. Jag är så avundsjuk! Jag hade också velat strosa i en bokhandel i timmar och sen kanske sätta mig på tillhörande cafè med god fika och en bok.
    Bokhandlar här i sverige (eller kanske just vår lokala) är så jäkla tråkiga....det är inte ens kul att gå runt och titta.

    SvaraRadera
  2. Låter mysigt med just bokaffärer, caféer, lite shopping och museum :)
    Hur är det med dotterna?

    SvaraRadera