tisdag 16 september 2008

Helg med barndomsvänner, fruhippa, brunch och pysseljunta

I helgen som var hade jag besök av mina två barndomsvänner J och B. J gifte sig i smyg i påskas och vi lyckades inte få till någon möhippa i efterskott på hela våren. Men nu skulle hon på konferens i Malmö och ville titta förbi efter den. Så då konfererade jag och B och lyckades få till en lite fruhippa (som det väl måste heta när man har den för någon som redan är gift?).
Så vi överraskade J med att möta upp båda två på Malmö central (hon trodde att hon skulle träffa bara mig och att vi skulle ta sällskap hem till Lund).

Vi tog med henne på en mysig fika så vi hann prata av oss lite och sedan hade vi bokat in henne på en sminkkurs på Make Up Store.
Efter det åkte vi hem till mig, där maken hade dukat upp med vin och snacks. Efter lite snabb piffning fick vännen sedan visa upp sin nya kvällsmakeup på en mysig resturang. Smaskig italiensk mat, gott vin och prat, prat, prat.
Men eftersom jag är trött småbarnsmamma och de är utarbetade karriärkvinnor, så nöjde vi oss med middag och struntade i vidare nattliv.





På lördagen var B tvungen att åka hem och jobba. Vi andra var bjudna på brunch i Bunkeflo. Brunch är verkligen det perfekta sättet att umgås! Det kan vara svårt att få till tid att ses på helgkvällar, men en brunch kan man alltid klämma in. Och de som har sena morgonvanor kan ta det som frukost och de som är morgonpigga kan ta det som lunch. Den här brunchen var ovanligt smarrig med många sorters pålägg, äggröra, korv - och våfflor med grädde och färska bär!

När vi kom tillbaka tog jag och J en riktigt lång promenad med barnvagnen och lämnade maken hemma för att vårda sin förkylning. Det var en superfin och solig höstdag. Då visar sig Lund från sin bästa sida. Vi gick i Botaniska trädgården, en sväng på universitetsplatsen, hittade en loppis bakom Domkyrkan, åt smarrig italiensk glass och avslutade med att hyra en film (Hairspray) och hämta thaimat.

När jag hade vinkat av J vid tåget på söndagen skyndade jag hem för att fixa lite inför höstens första pysseljunta. Inget hembakat den här gången men lite gott bröd, olika pålägg och "köbekagor" blev det i alla fall. För min del blev det inte så mycket pysslat - ambitionsnivån är låg med en 11-veckors bebis - men de andra broderade fint och stoppade virkade drakar. Men det är trevligt att vara igång igen och till nästa gång ska jag hitta på något kul pyssel.

1 kommentar:

  1. Vilken mysig helg det låter som! Det är ofta svårt att få till kvällsaktiviteter md vänner på helgerna men att träffas för att plocka svamp är också en sån där bra grej som brunch.

    SvaraRadera