torsdag 11 september 2008

Kulturfyran: Kulturråd och Big Bang

Dags för veckans Kulturfyra från Kulturbloggen:

"En nyhet i Kulturvärlden igår var att Johan Staël von Holstein hoppade av från, eller blev sparkad från, Kulturrådet. Meningarna är delade om hur det gick till. Jag meddelade då här på bloggen att jag ställer upp i Kulturrådet istället. Ingen från Kulturrådet har hört av sig. Vad trist. Visst skulle det vara bra om en person från kulturbloggvärlden kom med i Kulturrådet. Jag skulle ha omröstningar och ha ett forum här för att fånga upp vad kulturintresserade bloggare runt om i landet tänker och låta deras erfarenhet vara med.
Men, undrar hur många som vet vad Kulturrådet gör?
Här är veckans blandade Kulturfyra:"


1. Vad vet du om Kulturrådet?
Jag vet att de varje år ger ut en jättebra katalog över alla nyutgivna barn- och ungdomsböcker.

2. Om du skulle bo på en öde ö i ett år och bara fick ta med dig tre böcker: vilka böcker blev det då?
"Pride and Predjudice" av Jane Austen
"Den oändliga historien" av Michael Ende
(båda för att de tål att läsas många gånger)
"På spaning efter den tid som flytt" av Marcel Proust
(för en öde ö är nog det enda som skulle få mig att komma igenom den)

3. Om Big Bang-försöket verkligen slukar världen och skickar ut oss i ett mörkt hål: vilken låt skulle du vilja höra samtidigt, om det gick att välja? (Peter Gabriels sajt The Filter listade några låtar som är lämpade i det sammanhanget, förresten.)
Oj, vad svårt. Ingen av de som var på listan kändes aktuella. Beethovens "Ödessymfoni" kanske ...

4. Om du visste att det svarta hålet skulle sluka världen i morgon: vad skulle du helst göra den sista kvällen: se din favoritfilm, läsa i din favoritbok, gå en promenad, äta gott, dricka dig full, älska, sova eller något annat?
Jag skulle se till att spendera varje sekund med att krama och prata med min lilla dotter och min man.

1 kommentar:

  1. Ha, ganska intressant! Vi har både Beethoven som val, dessutom verkar det vara vanligt att man tar med sig en bok man annars aldrig skulle orka igenom. I mitt fall Odysseus av Joyce. :)

    SvaraRadera