lördag 5 september 2009

Sommardöden

Nu var det så länge sedan jag läste den här boken att jag nästan glömt bort den, men jag tycker mig minnas att det var en perfekt sommardeckare. Sommardöden är Mons Kallentofts andra roman om Linköpingspolisen Malin Fors.

Det är den varmaste sommaren någonsin i Östergötland. En fjortonårig flicka hittas våldtagen i stadens största park, samtidigt anmäls en annan flicka försvunnen av sina föräldrar och en fasansfull upptäckt görs vid en badplats utanför staden. Det är upptakten till Sommardöden. Under några varma julidagar kämpar Malin Fors och hennes kollegor för att lösa brotten och förhindra att fler sker. Malin Fors slits mellan sitt jobb och sin familj och speciellt oron för den egna dottern. Det är en spännande och inte helt förutsägbar deckare.

Mons Kallentoft ska visst skriva en deckare för varje årstid. Jag gillade den här sommarboken, men inte riktigt lika mycket som Kallentofts första deckare Midvinterblot, men det är klart att jag kommer att läsa alla nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar