lördag 5 september 2009

Sommarsquash tokolosh!

En av de konstigaste boktitlarna någonsin måste vara Sommarsquash tokolosh! av Rachel Zadok. Och vad en tokolosh är fick i alla fall inte jag helt klart för mig, men det var nog heller inte meningen. För boken myllra av mytiska varelser som inte kan förklaras.


Huvudpersonen Faith växer upp i Transvaal i Sydafrika på åttiotalet. Hennes pappa är handelsresande och hennes mamma Bella säljer grönsaker och frukt på marknaden i staden. Bella berättar magiska och skrämmande historier för dottern om älvor och andeväsen som bor runt gården. När pappan lämnar familjen får mamman en depression och blir mer och mer galen. Den svarta tjänsteflickan Nomsa blir den som står för tryggheten i Faiths tillvaro, men plötsligt en natt försvinner hon.


Femton år senare får Faith veta att hennes mamma avlidit på mentalsjukhuset hon varit inlagd på. De har då inte talats vid på tio år. Faith återvänder hem för att konfrontera händelserna från barndomen och hon inser med chockartad kraft vad som hände den där natten när Nomsa försvann.


Sommarsquash tokolosh! är en annorlunda bok, speciellt den första halvan med den mytiska inramningen. Andra halvan är en mer klassisk "göra upp med sin barndom"-berättelse.


Om jag tyckte om boken? Jag har inte bestämt mig än ...

2 kommentarer:

  1. Jag kände precis samma - man vet inte om man gillar boken eller inte! Första halvan är på något sätt mest intressant.

    SvaraRadera
  2. Det är väl konsigt att vissa böcker är så?

    SvaraRadera