fredag 11 september 2009

Show and tell: fyra saker du måste se i min stad

Idag är det fredag och dags för Show & tell. Maisoui väljer teman och idag är det: 4 saker du måste se i min stad.
Det första av mina måsten och ett av mina absoluta favoritställen har jag beskrivit förut i Show & tell - då under rubriken Mitt smultronställe.


Det är Botaniska trädgården i Lund (klicka på länken så kommer du till det inlägget).

Det andra måstet är väl det mest klassiska turistmålet i staden - Lunds domkyrka. Pampigt, murrigt, fridfullt (om du inte hamnar mitt i ett busslass turister) och stearinluktande! Kom ihåg att kolla in den pyttelilla Jätten Finn i källaren.

(bilden lånad från Lunds turistbyrås hemsida)

Ett riktigt bra museum är Skissernas. Där finns tankarna bakom konstverken - skisser och modeller till kända verk och verk som aldrig blev uppförda. Kul och annorlunda. Glöm inte att titta i taket!
(Missa inte heller skulpturparken)



Mitt fjärde tips är att köpa en glass eller en kopp kaffe och slå dig ner på en av bänkarna på Stortorget och bara sitta där och titta på folk. Det är ganska så troligt att du får se en demonstration som stöd för folket i Palestina, eller en teknolognollning, eller ett spex som visar upp sig och gör reklam för nästa föreställning, eller så går "skyltmannen" och hans fru förbi. Eller så händer alla dessa saker på en gång!
Bonustips på "måsten" som ligger lite utanför Lund:
Tirups örtagård - hit åker jag med min mamma. Vackert och gott fika med egenodlade örter (så klart!).

Bjerreds Kallbadhus - den här platsen är speciell för mig eftersom det var här vi gifte oss. Men man behöver inte gifta sig för att uppkatta platsen ;)
Ta en promenad på den lååånga bryggan, ta ett dopp om vädret tillåter, basta på kallbadhuset eller ät brunch på resturangen.

13 kommentarer:

  1. den där jätte långa bryggan skulle jag vilka gå ut på :) torget verkar ju också spännande :)

    SvaraRadera
  2. Jag pratade med en på mitt jobb häromdagen som hade förälskat sig i Lund med alla sina fik och restauranger. Jag har aldrig varit där och hade nog som de flesta bara tanken på att i Lund så pluggas det bara. Jag har varit för lite i Skåne överhuvudtaget. Det får bli ändring på det tror jag.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu fick jag lite nya idéer och skäl att åka till Lund som jag älskar. Mina smultronställen där är alla mysiga antikvariat, Teaffären... kram och härlig helg!

    SvaraRadera
  4. Sparkling - ja, det tar en liten stund, men det är fint! Torget är inte så fint, men där händer alltid något.

    Maisoui - ja, flera fik skulle jag kunna tipsa om. Hör av dig om du ska åka till Skåne, så kan jag tipsa dig om massor av mysiga ställen. Kram!

    Christel - antikvariaten ja! Tyvärr har et par av de bästa fått stänga.

    Trevlig helg på er!

    SvaraRadera
  5. Ja, detta är verkligen smultronställen i Lund! Jag hade valt Wiederbergs som ett av mina fyra måsten! Hur många gånger har inte den butiken räddat min hunger, med den äran??
    Och vilken rolig idé detta med "show and tell" Nu måste jag fundera på fyra måsteplatser i Hbg!
    Hälsningar Lotta

    SvaraRadera
  6. Å jag var försa gången på Tirups örtagård i mars när jag var i Skåne. Så himla mysigt men jag gissar att det är ännu bättre på våren och sommaren när man kan sitta i deras fina trädgård och fika. Köpte en massa goda teer där. Nu när M var hemma i Sverige köpte även han te där.
    Och Botaniska i Lund är verkligen underbart! Särskilt när magnoliorna blommar!
    Nu blev jag sugen på kallbadhuset också. Tror att M´s mamma varit där och tyckte det var jättefint! Nästa Skånetur kanske man ska ta sig dit.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Åh vad fint!
    Jo, Skåne står minsann på listan också!
    JAG VILL DIT!
    Läser så många mysiga skånebloggar så lusten att åka dit bara växer. DITT inlägg idag spädde på det hela :-)
    Coolt kallbadhus. Vackert ställe att gifta sig på!!!
    KRAMAR!!

    SvaraRadera
  8. Lund, ja det är en av de där städerna som jag så pinsamt måste erkänna att jag (nästan) inte har varit i. Har bara åkt igenom med tåg. Trodde dock att jag skulle få tid att se lite förra sommaren, när jag skulle byta buss i Lund, på väg mellan Polen och Danmark (ja, det var ju också en väg att ta kan tyckas... ;-) ), men så var typiskt nog den första bussen försenad med ett par timmar, så det blev bara att se busshållplatsen och utsikten därifrån. Men en dag, jag lovar, en dag ska jag nog stanna till och då vet jag vad jag ska kolla in. Tack! :-)

    SvaraRadera
  9. Vi åkte bara igenom Lund i somras men någon dag vill jag dit och se det på riktigt!

    SvaraRadera
  10. Tack för tipsen om Lund. Jag har aldrig varit där men alltid velat åka dit. Goda vänner bor i Bjärred och det ligger väl inte så långt från Lund om jag inte minns helt fel!?

    SvaraRadera
  11. Lotta - ja, Widerbergs är ju en institution förstås!

    Saltis - Tirup är en liten oas året om. Kallbadhuset rekommenderar jag verkligen.

    Annika - du är så välkommen till Skåne :) Jag kan dela med mig av fler tips när det blir aktuellt. Kram!

    Lullun - så synd att du bara fick se Lunds station. Det är ju inte den charmigaste delen av stan precis. Hoppas du får tillfäller att göra ett nytt och lite längre besök.

    Anna - ja, om ni kommer neråt Skåne igen så sätt av lite tid för att titta på Lund. Det är en mysig stad. Hör av dig så kan jag ge fler tips på mysiga ställen.

    Mia - Bjärred ligger bara en mil från Lund, så det är ett bra ställe att utgå ifrån om man vill upptäcka staden. Kallbadhuset ligger ju också i Bjärred. Och dina vänner har säkert sina egna smultronställen att tipsa om.

    SvaraRadera
  12. Trevligt inlägg och fina länkar!

    Jag skäms för att erkänna att trots att jag bott i Lund fem år har jag aldrig varit i Botaniska Trädgården...Men det ska bli nästa gång jag kommer dit, jag lovar!

    Skissernas muséum läste vi om när jag läste konstvetenskap 2001. Det blir besök även där nästa gång vi kommer till Lund.

    Domkyrkan har jag i alla fall varit i ett antal gånger och även på Stortorget. Det ligger inte så långt från Stäket där jag spelade under några månader som restaurangpianist 1958...
    Kram/M

    SvaraRadera
  13. Musikanta - men då har du ju flera guldkorn kvar att upptäcka i Lund! Kram!

    SvaraRadera