tisdag 6 januari 2009

Den första hustrun

Och den allra sist boken 2008 och min julläsning var Den första hustrun av Philippa Gregory. Även den kom i ett Pocket & prassel-paket. Jag har tidigare läst Philippa Gregorys böcker om systrarna Boleyn och Tudor-tiden i England. Hennes böcker är lättläst och fyllda av spännande intriger vid hovet. Den historiska trovärdigheten vet jag inte så mycket om, men det är tillräckligt trovärdigt för att det ska fungera för mig. Jag gillar sådant här.

Den första hustrun handlar, som namnet antyder, om Henrik VIII:s första hustru, Katarina från Aragonien. Hon var först gift med Henriks äldre bror Arthur som då var tronarvinge. Men när Arthur går bort strax efter bröllopet blir Henrik kronprins och då det sägs att Katarinas och Arthurs äktenskap aldrig fullbordats blir Katarina trolovad med den unge Henrik istället. Det tar många år innan han blir kung och de gifter sig, men boken handlar framför allt om vad som händer innan det - om Katarinas och Arthurs äktenskap och hennes liv som "prinsessa i exil" under den långa trolovningstiden och om hennes starka önskan om att bli drottning av England.

Det är en del av Katarinas liv som inte är så välkänt. Hennes senare öden är mer kända - Henrik försöker ju sedan få deras äktenskap ogiltigtförklarat (eftersom skilsmässa inte är ett alternativ för katoliker) när har inte får en tronarvinge och istället vill gifta sig med Anne Boleyn. Konflikten med påven i detta ärende leder i förlängningen till att England blir protestantiskt och kungen blir kyrkans överhuvud istället för påven. Men det är en annan historia som man bland annat kan ha sett på TV nyligen i serien The Tudors.

Nåja, åter till boken. Jag gillar som sagt sådant här. Jag myser åt beskrivningarna av överdådet vid hovet - kläder, smycken och mat. Jag gillar intrigerna och maktspelet. Och en lättsmält historisk roman är perfekt som mysig julläsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar