tisdag 20 januari 2009

Kulturhelg i sista minuten

Ja, jag har alltså haft min mamma på besök de senaste dagarna. Det är alltid lika mysigt. Hon kom sent på torsdagkvällen, så på fredagen tog vi sovmorgon och ägnade oss sedan åt lite shopping på ILVA och Stoff & Stil.

Lördagen hade vi sedan länge vikt åt lite kultur. Det var nämligen sista chansen i helgen att se Pompeji-utställningen på Kulturhuset i Hässleholm. Man kan ju undra hur det kan komma sig att de fantastiska (och sällan utlånade) föremålen från Pompeji hamnar i Hässleholm och inte i Stockholm. Men det var visst så enkelt att något på museet i Neapel var personlig vän med någon i Hässleholm.

Nu har ju jag haft turen att ha varit i Pompeji och även sett många av föremålen på museet i Neapel, men det var ändå roligt att se utställningen. Vi var långt ifrån de enda som hade fått samma idé - det var enormt många besökare! Men det var det värt. Det är ju en otroligt fascinerade bit historia.

Hässleholm för övrigt var däremot inte så fascinerade en kall januaridag, så där blev vi inte långvariga.

På söndagen ställde söta mamma upp som barnvakt så att jag och maken kunde göra något tillsammans. Vi grundade med en smarrig brunch på Myntha och tittade sedan på utställningen 10 fotografer på Lunds Konsthall. Många riktigt fina svart-vita foton. Även det var i sista minuten för det var utställningens sista dag.

Igår fick mamma hänga med på mina och lilltjejens vardagsaktiviteter som t.ex. BVC-besök och babysim och idag vinkade vi hej då vid tåget.

Det var roligt att ha dig här, lilla mamma! Vi ses till påsk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar