onsdag 7 januari 2009

Bokslut

Inspirerad av blogg_bohemen och nu när jag bloggat även om de sista böcker jag läste 2008 så gör jag också en boksummering. Efter en genomräkning har jag till min förvåning läst 102 böcker! Jag som tycker att jag har haft så dåligt med lästid. Det är ju nästa precis lika många som förra året (105 st). Hur har det gått till. Det måste ha varit tunnare och mer lättlästa böcker i år. Nåväl, här kommer en summering:

Årets deckare: Belsassars dotter av Barbara Nadel
Årets ungdomsbok: Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius
Årets inspiration: Att bli mamma av Malin Bergström
Årets "bli-inte-sådan": En sorts kärlek av Ray Kluun
Årets feminism: Bitterfittan av Maria Sveland
Årets socialrealism: Mig äger ingen av Åsa Linderborg
Årets vackraste: För att lämna röstmeddelande TRYCK STJÄRNA av Bodil Malmsten
Årets etik: Vi måste prata om Kevin av Lionel Shriver
Årets konstigaste: Den tysta flickan av Peter HoegFet
Årets roligaste: Gunnar av Bob Hansson
Årets svenska positiva överraskning: Mörker som gör gott av Thomas Engström
Årets utländska positiva överraskning: En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Årets bästa: Tusen strålande solar av Khaled Hosseini.
Årets sämsta: Här och nu av Elisabeth Andersson.
Årets mest överskattade: Fördjupade studier i katastroffysik - Marisha Pessl
Årets hedersomnämnande: Ich bin ein bibliotekhar! av Christer Hermansson

1 kommentar:

  1. Ich bin ... är en alldeles underbar liten bok! Verkar som att fler och fler hittar detta lilla guldkorn.

    SvaraRadera