måndag 12 januari 2009

Jakten på den perfekta garderoben - inspiration

Jag är inte så där jätteintresserad av kläder, köper inga dyra märkeskläder och har dålig koll på vad som är "hett". Men visst, det är ganska kul att shoppa, jag vill inte se helt omodern ut och vill ju helst känna mig lite fin också. För det mesta känner jag mig ganska slafsig och ovårdad. Jeans och tröja är väl de plagg jag använder mest och ofta får bekvämlighet gå före modegrad. Inte så piffigt alltså.
Jag önskar ofta att jag hade en sån där perfekt garderob där allt matchade och man alltid hade något snyggt att ta på sig (helst skulle jag vilja ha en mer utpräglad stil, men känner mig inte så modig att jag vågar satsa på att bli en 50-tals tjej t.ex.). Istället är min garderob en herrans blandning av felköp, "bra att ha saker" och de lite halvtråkiga vardagskläder som jag har för det mesta (för all del - nåt snyggt finns väl där också). Just nu är variationen ännu lite mindre eftersom jag för det mesta går i amningströjor och annat kräktåligt.

För länge sedan köpte jag boken Chic av Karina Ericsson Wärn. Där berättar hon vad man ska tänka på för att få ihop den perfekta garderoben - hur man bygger en basgarderob och hur man sedan kompletterar med accessoirer. Basgarderob. Smaka på det! Det är precis så jag vill ha det. Jag gjorde ett halvhjärtat försök när jag precis hade köpt boken men, som med så många av mina andra projekt, så tappade jag sugen redan efter en första halvhjärtad utrensning.
Nu hittade jag boken i hyllan igen och blev riktigt sugen på att göra ett allvarligt försök. Jag har redan börjat rensa!

6 kommentarer:

  1. Jag tänker alltid att "bara jag har bantat 40 kg så ska jag satsa på en vettig garderob", men så var det ju det där med att ta tag i bantningen ... :)

    SvaraRadera
  2. Det där känner jag igen!!! Det verkar så enkelt med en basgarderob som går att matcha ihop både till fest och vardag. Jag föredrar också jeans och topp men nu har jag köpt en fin jeanskjol på Mango som jag tänkte börja ha med mina höga stövlar...känner mej bara så uppklädd så fort det inte är mina vanliga jeans...Ska leta reda på den boken :D Åsa

    SvaraRadera
  3. Jag såg din snygga Isländska kofta men glömde bort att kommentera den ;-)

    SvaraRadera
  4. blogg_bohemen: ja, det är verkligen inte lätt att ta tag i sådant och så skjuter man upp andra saker "i väntan på den". Kanske kan man få unna sig några snygga saker i den storleken man har så att man känner sig fin under tiden man tar tag i sig själv.

    Åsa: ja, jag känner mig också lite för uppklädd - eller till och med utklädd - i kjol.

    Emma - jag var tvungen att lägga ut en bild - blev så islandsnostalgisk av ditt inlägg

    SvaraRadera
  5. Men i den boken står det ju att man bara får ha 7 par trosor och så, väldigt lite av allt och hur kul är det? Månag finna toppar är ju trevligt.
    ;)

    SvaraRadera
  6. Hanna - jo, så är det och det känns ju lite överdrivet. Men man kan ju ha boken som inspiration och passa på att slänga alla urtvättade reservtrosor i alla fall :)

    SvaraRadera