torsdag 27 januari 2011

Svimligt ultraljud

Igår var vi på det sista ordinarie ultraljudet, men det var långt ifrån en behaglig upplevelse den här gången - jag höll på att tuppa av hela tiden!

Det var samma reaktion som när jag var hos tandläkaren när jag väntade lilla T. När gravidmagen börjar bli stor kan den trycka mot kroppspulsådern när man ligger platt på rygg och orsakar illamående och svimning. Och gissa hur man ska ligga för att kunna göra bra mätningar vid ett ultraljud? Dessutom var den en läkare där som skulle lära sig och det gjorde att det hela tog extra lång tid.

Det susade i öronen och jag blev alldeles kallsvettig, illamående och det kändes som att jag skulle svimma eller kräkas - eller både och! Jag fick be dem avbryta flera gånger, så att jag kunde lägga mig på sidan istället. Jag fick kallt vatten att dricka och en blöt trasa att badda ansiktet med, men till slut lyckdes de ta alla mått och vi fick till och med ett par bilder. Men fy så jobbigt!

Allt var i alla fall bra med bebisen. Den väger ca 2 kilo nu (vecka 32+1) och de beräknade födelsevikten till mellan 3500-3800 g, så den ska ju växa rejält den här sista tiden!

6 kommentarer:

  1. Jobbigt. Men skönt att allt såg bra ut!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var hemskt. Men, som du säger, skönt att allt var bra.

    SvaraRadera
  3. Vad obehagligt. Men skönt att det gick till slut och att allt såg bra ut. Lilla E kom ju ungefär en vecka efter vad du är i nu hon vägde då liiite drygt 2 kg! Då sa de att hon var stor för sin ålder men er lilling verkar ju vara ungefär samma storlek då.
    Kramar!!!

    SvaraRadera
  4. Oj då! Ja, jag hoppasa ju att den här bebisen håller sig därinne ett tag till och växer tills sig även om det redan börjar kännas tungt.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Skönt att allt var bra även om det var en jobbig undersökning för dig. Men du fick ett till UL efter det i v 19-20 alltså? Vi gjorde inget mer efter det.

    SvaraRadera
  6. Det verkar vara olika beroende på landsting. Detta var vårt tredje. Men nu ska vi inte göra något mer.

    SvaraRadera