söndag 22 februari 2009

Show and tell: kaffe

Ja, då har jag samlat mig tillräckligt för att gripa an veckans tema i show and tell. Även denna vecka från Simone. Vilka bra teman - först väskor och nu denna vecka: KAFFE.

Det är ingen hemlighet precis att jag gillar kaffe. Ja, eller ännu mer hela fikakonceptet. Det finns liksom inget fel tillfälle för en fika. Eller vad säger du, Lina? (en av de bästa fikakompisar man kan ha).

Det allra bästa är att fika på stan på ett trevligt café i trevlig sällskap. Jag är svag för "tantcaféer" - sådana där gammeldags kondis med röd sammet i inredningen där de knappt har hört talas om latte och cookies. Där man får vanligt bryggkaffe i kopp och Budapestrulle.
På delad förstaplats är fika hemma med en vän eller hemma hos en vän. Finns det hembakade kanelbullar är lyckan total.

Men med det sagt så är ju kaffe en inte helt oviktig del av fikandet och så här ser kaffemaskinerna ut hemma hos oss:

maskiner från Krups, fuktionella och bra

Jag är dock lite, lite svag för min gamla perkulatorbryggare (jag är ju nästan från Norrland), men den har i rättvisans namn förpassats till ett skåp, till förmån för luftning av makens maskin. Men kolla vilken härlig form den har!








Men oftast så ser det ut så här när jag dricker kaffe hemma:

Jag orkar inte brygga kaffe i den stora maskinen när jag är ensam hemma utan använder vattenkokaren, en pressobryggare för en person, en kopp från Höganäs och kaffeburken från Granit. Kaffet avnjuts med mjölk och gärna en bit choklad (eller två) när lilltjejen sover sin förmiddagslur.



På jobbet har vi kaffemaskiner och kaffet är väl inte så strålande gott. Då får man kompensera med en fin mugg. Jag är väldigt förtjust i den här keramikmuggen från den duktiga Malmö-keramikern Siv Andréasson.

Även maken är förtjust i kaffe och det var kanske inte en slump att vi fick flera snygga kaffekannor i bröllopspresent:
fotografen kan skymtas i den blanka kannan



Kaffekopparna hemma är som sagt från Höganäs och även om det finns en del andra i skåpen så är det de som används. Jag gillar att duka med samma koppar till alla. Men det finns ju otroligt många snygga muggar och koppar, så egentligen kan man samla på sig massor. Och om man inte dricker kaffe ur dem kan man ju alltid ha något annat i dem.

Fler som bloggar om kaffe denna vecka: Nilla, Anna, Desiree, Annika, Anne, Petra ,Anna-Saltis ,Millan, Anki, Marianne, Victoria, Lia, Cecilia, Leopardia, Marina, Marie, Strandmamman, Jemaya, MiaD, Ingabritt, maisoui, Moster Mjölgumpa, Erica, Taina, sparkling, Christel, ,emma, jennie, musikanta, sara, underytanjag, marskatten, lena w, tätortstimotej

9 kommentarer:

  1. Jag håller med! Det är alltid läge för en fika! *Bugar och tackar för komplimangen*

    Just nu är det minifastlagsbullar som står på tur. Bakas idag, äts upp innan askonsdag!

    SvaraRadera
  2. Aha, ja då fick man lära känna dig lite mer. En besläktad alltså;-) Kaffe och choklad jag är beroende. Enda kravet, starkt en skvätt mmjölk och KRAV/RÄTTVISEMÄRKT. Man kan helt enkelt inte fika för ofta:-)
    VÄldigt fin kopp den du hade på jobbet, men jag gilla Höganäsen också, har kikat på dem länge. Varje gång vi åker till LA tänker jag svänga vid höganäs, får se om det blir nästa gång...

    SvaraRadera
  3. Lina - åh, näst efter dina kanelbullar så är minisemlorna det bästa som finns.

    Simone - ja, vi kör också krav/rättviseärkt för det mesta, Zoegas som sig bör i skåne :)

    SvaraRadera
  4. Muggen var superfin ju!!
    Och kaffe och fika är livsnödvändigt, helt klart. Och fikakompisar ett måste, gärna om de kan stanna länge...

    Sitter och kikar runt på bloggar som är med i Pocket&Trix

    SvaraRadera
  5. Jättefina bilder du har tagit! Jag är så avundsjuk på att du kan klicka på alla så att de blir större!

    Har bara lyckats att klicka min första bild större i varje inlägg - och då får det inte vara någon text framför...

    Var mycket på Aténei café när jag läste i Lund för sisådär 50 år sedan... Finns det kvar?

    SvaraRadera
  6. enAnnan - åh, är listan ute nu, då ska jag också surfa runt lite.

    Musikanta - tack! Aténei café finns inte kvar, men det låter som att det kanske låg i AF-borgen och där finns numera ett annat studentikost café.

    SvaraRadera
  7. Hej kul att hitta till dig, hoppas du får ett gott semmelfika idag

    SvaraRadera
  8. Läckra bilder på läcker dryck och dess tillbehör! Ursnygga termosar måste jag säga.

    Håller med om att hela fikakonceptet är härligt. Det finns inget bättre än att gå och ta en fika med en riktigt god vän.

    SvaraRadera
  9. Trevlig att ni tittade in, underytanjag och marianne!

    SvaraRadera